Само няколко часа след изборите „БДЖ – Пътнически превози“ (БДЖ-ПП) прекрати и най-голямата си обществена поръчка, обявявана през последните три десетилетия – за доставка на 16 нови електрически мотрисни влака за средни разстояния, която е на обща стойност 246.7 млн. лева без ДДС.
Поръчката е прекратена на основание чл. 110, ал. 2, т.2 от Закона за обществените поръчки, която гласи: „Възложителят може да прекрати процедурата с мотивирано решение когато има само едно подходящо заявление за участие или една подходяща оферта“.
Веднага възниква въпросът защо едва няколко часа след изборите ръководството на БДЖ-ПП се сети, че има само „една подходяща оферта“ при наличието на три, и то подадени не седмица или две преди изборите. Нещо повече, от публикуваните документи е видно, че с Решение № 2 от 16 юли 2020 г. официално са обявени и поканени да участват в преговори тримата кандидати, които отговарят на критериите на БДЖ-ПП за подбор. Безспорно и тримата кандидати са представители на най-реномирани компании за производство на мотриси – Siemens, Alstom и Stadler.
Предложението на Siemens е БДЖ-ПП да закупи мотриси Siemens Desiro ML, които са и най-евтини. Изтъква се и фактът, че Австрийските федерални железници ÖBB вече са поръчали 189 такива мотриси. Влакчетата са добри, но австрийците ще ги ползват само за къси разстояния и за тях фактът, че те са оборудвани само с една тоалетна не на вагон, а на мотриса, не е проблем. Само че БДЖ-ПП смята да обслужва с тези 16 мотриси линиите до морето, а човек, колкото и да се стиска, не може да издържи 6 часа от столицата до Бургас или над 7 часа до Варна, без да посети поне веднъж тоалетна. А една тоалетна на цял влак за 6-7 часа път е, най-меко казано, крайно недостатъчно.
Предлаганите от останалите две компании мотриси – Alstom Coradia и Stadler Flirt, са разпространени в Европа и биха вършили работа на БДЖ-ПП, но пък са по-скъпи. Така преговорите се проточват с месеци, върху ръководството на БДЖ-ПП се оказва разнопосочен натиск за закупуване на германските мотриси Siemens Desiro ML, но то издържа на влиянията.
И всичко това беше пределно ясно още далеч преди края на миналата година.
Същественият въпрос е защо процедурата не беше прекратена още в края на миналата година или в началото на тази, а се чака денят след изборите?!
Още по-съществен е въпросът на фона на дългогодишната трагичната липса на тягов подвижен състав в БДЖ-ПП, заради която постоянно се отменят или закъсняват влакове. И в момента на писането на статията (вторник, 6 април, преди обяд) е отменен БВ (бърз влак) 5610 в участъка Благоевград – София поради повреда на локомотива; ПВ (пътнически влак) 50110, пътуващ от Благоевград за София, закъснява с 46 минути заради изчакване на локомотив в гара Благоевград; с 56 минути закъснява ПВ 90101; с 28 минути закъснява МБВ 464 от Димитровград за Горна Оряховица и т.н..
Всъщност, оказва се, че сегашното ръководство на БДЖ-ПП е цар на отменените обществени поръчки, и то – именно за доставка на вагони и локомотиви, за които дружеството изпитва огромна нужда.
БДЖ-ПП прекрати процедурата за закупуване на 30 извадени от експлоатация половинвековни вагона от германските железници Deutsche Bahn AG. Неотдавна с гръм и трясък се провали и обществената поръчка за наем на 5 плюс 5 магистрални електрически локомотива, към която дори имаше силен интерес. При наличието на сериозни доставчици обаче конкурсната комисия избра за наемодател никому неизвестна великотърновска фирма „ЮБЕКС – България“ ЕООД, която в „партньорство“ с японската Mitsui Rail Capital Europe B.V. трябваше да достави чисто нови електровози от по-високия клас на Siemens – Vectron. Преди още ръководството на БДЖ да се порадва на успеха обаче стана ясно, че избраната фирма не може да изпълни поръчката, поради което не предостави документи за подписване на договор.
Така обявяваните от ръководството на БДЖ-ПП поръчки се провалят една след друга, а главният проблем – липсата на локомотиви и вагони, си стои. В резултат всеки ден се отменят или драстично закъсняват влакове, а дори и последните пътници, ползващи намаления, загърбват влаковете. Още повече, че голяма част от тези влакове са архаични над половинвековни латвийски мотриси (б.а. – на снимката), които бившият директор на ИА „Железопътна администрация“ Симеон Ананиев спря от движение преди 13 години.
На този фон единственото хубаво е, че в недалечното бъдеще сегашното ръководство на БДЖ-ПП, в което няма железничари, ще бъде заменено от истински професионалисти, които най-сетне ще се заемат в решаване на проблемите на най-старата българска транспортна компания.
Белчо Цанев