"Не съм получил още заповедта си за освобождаване, поради което и не знам мотивите, с които съм освободен – заяви за „Банкеръ“ Ангел Забуртов, досегашен генерален директор на Държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“ (ДППИ). – Така че ме намирате на работното ми място, където чакам да видя както заповедта за моето освобождаване, така и да разбера на кого трябва да предам ръководството на предприятието, в което съм прекарал 18 години от живота си“.
На 16 юли транспортният министър Георги Тодоров освободи Забуртов от длъжността генерален директор на предприятието, като информацията за уволнението му излезе в края на работния ден. С друга заповед министърът обяви конкурс за избор на нов генерален директор по реда на неотдавна приетия Закон за публичните предприятия.
Според медийни публикации Ангел Забуртов е уволнен заради огромните инвестиции за драгиране на подходните канали към Пристанище Варна-Запад, което облагодетелствало терминала на стопанисваната от Доган ТЕЦ „Варна“. Нещо повече, Забуртов бил отказал да предостави отговор на въпрос на физическо лице по Закона за достъп до обществена информация, зададен още през ноември 2020 година, относно договора за драгиране на каналите, сключен между ДППИ и държавното предприятие „Транспортно строителство и възстановяване“.
"Да се говори, че удълбочаването на двата канала облагодетелствало пристанищния терминал на свързваната с Ахмед Доган ТЕЦ „Варна“ е, най-меко казано, чиста манипулация“. Най-малкото защото това малко терминалче със своите едно и половина корабни места е трудно съизмеримо с мащабите на държавния терминал Варна-Запад с неговите 17 корабни места към момента и с тенденция да се разширява. Този държавен терминал, край който са разположени торов, содов и циментов завод и пр., генерира почти 90% от товарооборота. Освен това след двата канала са разположени пристанищните терминали на още няколко частни проекта, които се реализират. Сред тях са терминалите на „Агрия холдинг“, на „Бора инвест“, както и Логистичен център на мястото на стария стъкларски завод в Белослав, който пък се свързва с добре известния в обществото бизнесмен г-н Тодор Батков, който също има одобрен Генерален план. Имаме още три генерални плана в развитие – в бившите бази на „Трансстрой“ и на СТФ-Варна, както и „Одесос-ПБМ“. Да не забравяме и огромния проект за изграждане на нов интермодален терминал, който също е в района на Максуда, също в акваторията на езерото. И измежду всичките тези проекти, разбира се, е и терминалът на ТЕЦ „Варна“. Така че драгирането на двата канала облагодетелства колкото терминала на ТЕЦ „Варна“, също толкова и кейовете на всички останали споменати терминали“, обясни Ангел Забуртов.
Според него проектът за драгиране на двата канала, който започна през 2019 г. и ще продължи да се реализира до средата на 2022-ра, е „най-важното за Пристанище Варна събитие пред последния над половин век – от прокопаването на каналите и изграждането на порт Варна-Запад – до днес". Инвестицията от 350 млн. лв. без ДДС е държавно финансиране, която, според Забуртов, е напълно оправдана, тъй като след приключване на удълбочаването към терминалите на порт Варна-Запад вече ще могат да влизат и 70-хиляди тонни кораби (тип Пост-Панамакс), докато сега могат да влизат плавателни съдове с максимум до 40 хил. тона дедуейт.
По каналите се движат и фериботните кораби по единствената морска фериботна връзка между България и Русия, която свързва пристанищните терминали Варна-Запад и Кавказ, и по която у нас се внасят огромни количества пропан-бутан.
Белчо Цанев
(Повече по темата – в електронния в. „БАНКЕРЪ“)