Остро писмо изпрати Българската браншова камара "Пътища" до президента Румен Радев и премиера Стефан Янев, в което настояват държавата да намери пари, за да се разплати със строителните фирми по вече сключени договори, както и да възобнови възлагането на обществени поръчки. Иска се и среща със служебното правителство.
"За първи път от години насам сме изправени в ситуация Агенция „Пътна инфраструктура“ като Възложител да блокира всякакво разплащане за изпълнени и сертифицирани, а в някои случаи даже и фактурирани дейности /за които е внесен ДДС в бюджета/ по сключени договори. Сумата на извършените и незаплатени дейности доближава 800 млн. лв.", твърдят от браншовата камара.
Те са били уведомени от Агенция "Пътна инфраструктура", че не разполага с финансови наличности за разплащане на тези задължения.
"Последиците за компаниите са свързани не само с блокиране на банкови сметки от страна на доставчици и подизпълнители, с невъзможност за обслужване на кредити и лизингови договори, но също така и липса на средства за изплащане на заплати на своите служители, което ще принуди фирмите да освободят хиляди свои работници, а това ще натовари социалната система, имайки предвид, че в пътния бранш са заети десетки хиляди българи", предупреждават от браншова камара "Пътища".
Поставено е настояване за спешна среща с ръководството на МРРБ и ръководителите на АПИ, която да се проведе през следващата седмица. Браншовата организация заплашва, че при отказ ще пристъпят към незабавни протестни действия по пътната мрежа на всички области в България.
По примера на "Автомагистрали – Черно море"
За петък (20 август) бе обявен пореден протест на строителните работници от частната компания „Автомагистрали – Черно море”. Служителите на фирмата настояват държавата да им изплати около 37 милиона лева за пътни ремонти. Те казват, че не са получавали заплати от месец април.
Недоволството предизвика напрежение между бившите управляващи и служебното правителство. Според служебния кабинет на фирмите за пътни ремонти се обещавали милиарди, които не са заложени в бюджета и няма от къде да се вземат средствата.
Преди дни регионалният министър Виолета Комитова посочи, че сключването на договори за ремонтни дейности, без да е осигурен необходимият финансов ресурс, е практика в сектора. За да бъдат платени парите на строителните фирми, които са в същата ситуация, трябва да се актуализира бюджетът.
Какво заварва Комитова
Влизайки в МРРБ, арх. Комитова установява, че в бюджета на АПИ има 382 млн. за пътни ремонти, а възложените поръчки са за 1,5 млрд. лева. Освен това, новото ръководство на пътната агенция казва, че вече са разплатени всичките бюджетни средства. Така, по думите на регионалния министър, до април целият бюджет е бил изхарчен.
„Попитахме фирмите защо са работили, без да са обезпечени техните договори. Работили са срещу аванси. Така било от няколко години. В края на годината получавали парите си с министерски постановления”, обясни Комитова. Парите идвали от бюджетния излишък.
Тя представи данните от последните няколко години. През 2018 г. бюджетът е бил за 328 милиона, а в края на годината са разплатени над 2 милиарда, обясни още Комитова. През 2019 г. са били предвидени над 420 милиона, а са изплатени над 1.4 милиарда. През 2020 са заложени 339 милиона, а реално платените са над 1.7 милиарда лева.