Комисията за защита на конкуренцията обяви, че започва проучване на конкурентната среда на пазара на електронна търговия с потребителски стоки и услуги. КЗК аргументира проверката си с това, че "електронната търговия с потребителски стоки и услуги заема все по-важно място в обществения живот и търпи осезаемо развитие".
Според антимонополистите това поражда необходимост от насочване на фокуса именно в този сектор с цел да се получи полезна информация за функционирането на пазара на електронната търговия на най-търсените потребителски стоки и услуги онлайн, влиянието на пазарните сили върху поведението на участниците на него, както и информация за пречките пред конкуренцията и ефектите, свързани с разрастването на електронната търговия.
Данните, огласени от КЗК, показват, че през последните пет години годишният ръст на електронната търговия в България е между 21% и 35% , като през 2021 г. се очаква нов ръст от 30% спрямо 2020 г.одина Този процес може да се отдаде както на широкото пазарно приложение, което намира техническия прогрес, така и на технологичното ограмотяване на все повече хора. Не на последно място, съществено влияние върху този процес оказва и продължаващата извънредна епидемиологична обстановка в страната през последните две години, посочват от антимонополния орган.
Отчетено е също, че през 2020 г. 30.9% от лицата на възраст 16-74 години са купували стоки и услуги по интернет за лични цели, което е с 9.2% повече в сравнение с 2019 г., когато процента е 21.7%.Преди пет години само 16.6% от лицата на възраст 16-74 години са купували стоки и услуги по интернет за лични цели.
Публикуваната от КЗК информация показва, че най-често онлайн се пазаруват дрехи и спортни стоки, стоки за дома, хотелски резервации, храна, техника и билети за концерт.
Антимонополистите твърдят, че вече са се сблъсквали с конкретни елементи в сферата на електронната търговия с потенциално антиконкурентен характер. Например комисията е установила наличието на различно ценообразуване между цените за онлайн продажби и тези за продажби на физически магазин.
"В разглежданото от КЗК производство, предмет на анализ са били отношения между дистрибутор и неговите контрагенти, опериращи чрез електронен магазин, които са постигнали споразумение за определяне на различни нива на търговски отстъпки и условия за ползването им, в зависимост от канала на търговия на дребно – чрез електронен или физически магазин. По своята същност такова споразумение индиректно ограничава електронната търговия като поставя онлайн търговците в структурно неблагоприятна позиция спрямо търговците с физически магазин. Комисията е установила, че онлайн търговците не могат да се ползват от търговски отстъпки в размер, какъвто е достижим за физическите магазини. Наличието на двойно ценообразуване за онлайн продажби и продажби чрез физически канал, засяга способността на онлайн търговците да оказват конкурентен натиск на физическите магазини, тъй като определената по-висока доставна цена е от съществено значение и с преимуществен дял във формирането на крайната цена към клиентите им", разясняват от антимонополната комисия.