Руският интернет гигант Яндекс започна антитръстово производство срещу щатския Apple поради забраната на разработчиците на приложения да информират клиентите за възможността да плащат за покупки извън AppStore. Това съобщиха за ТАСС от компанията. „Решихме да участваме в процеса, защото решението по този случай може да има голямо влияние както върху потребителите, така и върху разработчиците. Вярваме, че потребителите трябва да могат да научават за различните методи на плащане и да правят покупки в приложението по какъвто и да е начин. .. Ако разработчиците могат да говорят директно в приложенията за различни методи на плащане, това ще подобри потребителското изживяване и ще отвори нови възможности за развитието на пазара на мобилни приложения“, отбелязват от Яндекс.
Ръководителят на Асоциацията за интернет видео Алексей Бърдин е отбелязъл пред ТАСС, че асоциацията също би искала да вземе участие в разглеждането на този случай. „Искаме да участваме в разглеждането на този казус, за да покажем как Епел работи на примера с аудиовизуалните услуги“, казал той и добавил, че разработчиците на приложения за iOS вече са ограничени от правилата на AppStore, за да не насочват потребителя към алтернативни методи на плащане, които не се облагат с данък 30 процента комисионна на Apple.
Според Бърдин както ФАС, така и участниците на пазара виждат това като нарушение на руския Закон за защита на конкуренцията.
Пресслужбата на ФАС потвърди пред ТАСС, че Яндекс е включен в случая. ФАС на Русия е поискала необходимата информация и от Интернет видео асоциацията.
Делото на ФАС срещу Apple:
През октомври 2021 г. ФАС на Русия заведе дело за нарушаване на антимонополните закони срещу Apple. Ако се установи, че Apple нарушава руското законодателство за конкуренцията, компанията може да бъде изправена пред глоба за оборот спрямо размера на приходите на пазара.
На 30 август 2021 г. ФАС предупреди Apple за злоупотреба с господстващото му положение на пазара след заявки от потребители на iOS устройства и разработчици на приложения, при които е имало случаи, в които е било възможно да се купуват стоки по-евтино от продавач-уебсайт и след това купувачът да започне да чете в приложението на iPhone или iPad, като влезе със своя акаунт.
Това се дължи на факта, че Apple предоставя комисионна от 15% до 30% за всяко плащане в AppStore, докато потребителите на устройства не могат да бъдат информирани за възможността за покупки извън него.