През четвърто тримесечие на миналата година важни събития, които продължават да оказват влияние върху резултатите във финансовия отчет на “София хотел Балкан” АД са различните пазарни условия в сравнение със същия период на 2020-а поради разпространението на нов коронавирус (COVID-19).
В тази ситуация приходите на дружеството са нараснали до 7.9 млн. лв. при 5.68 млн. лева година по-рано. С най-голям дял са паричните постъпления от нощувки, от хранене, от наеми и от финансирания. При приходите от основна дейност спрямо същия период на 2020 г. намаление има при приходите от наеми от магазините, които притежава, а тези от нощувки и хранене са се увеличили. Финансовите приходи обаче са намалели. И през 2021 г. дружеството остава далеч от нивата на приходите, реализирани през 2019 г. и първите месеци на 2020 г., преди началото на пандемията у нас.
Общата сума на разходите към декември са нараснали до 11.23 млн. лв. при 10.88 млн. лв. година по-рано. Като цяло харчовете за дейността остават далеч под нивата от 2019 г., но бележат леко увеличение спрямо същия период на пандемичната 2020 година. Това се дължи основно на значителното намаление в приходите от хранене и от нощувките и свързаните с тях разходи.
Финансовият резултат на дружеството към края на миналата година е загуба в размер на 2.96 млн. лв., като следствие от COVID-19 обстановката в страната и в чужбина.
Рискове
На фона на световна икономическа обстановка, както и политическите събития от страната и региона, които значително оказват влияние на търсенето и потреблението на луксозни стоки, все по-силно се усеща увеличаването на конкуренцията между петзвездните хотели на пазара. “София хотел Балкан”, както и конкурентите му се борят за запазване на пазарния си дял и търсене на нови клиенти. Тенденцията на пазара продължава да е за завладяване на част от пазарния дял на четиризвездните хотели. Този сегмент се засилва като конкурентен фактор и от навлизането на пазара на нови международни вериги и проактивната маркетингова и ценова политика, която демонстрират.
Друго негативно влияние върху приходите от дейността оказа и разширяващото се влияние на конкуренцията в сегмента на петзвездните хотели. Фактор, оказващ влияние, е и бързото навлизане на нови четири- и петзвездни хотели, които привличат част от клиентите. С цел минимизиране на този риск дружеството работи в посока на разнообразяване и обновяване структурата на предлагания продукт. Успоредно с това се проучват пазарни ниши и други дейности, водещи до обновление на продукта и повишаване качеството на предлаганите услуги.
Прогнози
Мениджърите на “София хотел Балкан” прогнозират през 2022 г. пазарната стратегия да се промени драстично и да се пренасочи във връзка с новосъздадената ситуация, която продължи повече от първоначалните прогнози и очаквания. Все пак то ще продължи да води проактивна и гъвкава политика на продажби, което да гарантира запазване на съществуващите клиенти, като едновременно с това се търсят нови. Дружеството ще разчита на гъвкавата ценова политика, която да позволи да се реагира оптимално адекватно на динамичните условия на пазара.
Кипърската фирма "Потамиро лимитид" притежава 87.50% от капитала на “София хотел Балкан”, като има и поразумение за обща политика по управление на дружеството чрез съвместно упражняване на притежаваните права на глас с "Кокари Лимитид", Кипър, което има дял от 11.85% от капитала.