От 2010 г. до днес близо 17 000 ученици са взели участие в програмите и са надградили знанията си по програмиране и дигитални технологии в Училищна Телерик Академия, съобщиха от най-мащабната безплатна IT инициатива за ученици от 1 до 12 клас. Мащабът на инициативата се е разраснал многократно от средно 12 населени места на година в периода 2010-2017 г., до 41 населени места през 2022-а.
Вече над 11 години Академията осигурява безплатни обучения на учениците в цялата страна. "Изключително щастливи сме да споделим, че делът на учениците ни в областните градове нараства от около 10% на 55% през последните три години, а този на учениците от по-малките градове и села е нараснал от 1% на 10% за същия период. В Училищна Телерик Академия се стремим да достигаме до все повече деца във всички населени места и да им предоставяме полезно учебно съдържание, за да изградим необходимите им умения и знания в дигиталната сфера, подготвяйки ги за успешно начало на тяхната кариера“, коментира Петър Шарков, изпълнителен директор на Училищна Телерик Академия.
Развитие на устойчив интерес към ИТ
Общо 83% от възпитаниците на Училищна Телерик Академия, които в момента са пълнолетни, споделят, че програмата им е помогнала да осъзнаят интереса си към IT и го е засилила и подпомогнала за останалите 17 процента. Те посочват, че са използвали уменията и знанията, придобити по време на школите в средното (60%) и университетското образование (54%). За учениците от 4 до 12 клас – програмата е помогнала на 58% от тях да осъзнаят/открият интересите си в сферата на IT и за други 38% е задълбочила интереса. Общо 85% от участниците в 4 до 7 клас и 67% от възпитаниците в 8-12 клас твърдят, че участието в школите им е помогнало да се представят по-добре на състезания.
През последните две учебни години (2019-2020 и 2020-2021 г.) 39 от общо 64 медала от национални състезания по информатика са спечелени от ученици преминали през програмите на Училищна Телерик Академия.
Програмите на академията помагат на учениците да развият широк спектър от умения
Общо 85% от родителите на ученици, на които им предстои кандидатстване в ново училище след 7 клас, казват, че участието в школите на Училищна Телерик Академия влияе върху планирането и формирането на техния избор, а при 44% от тях е в голяма или много голяма степен.
Освен практическите умения по програмиране (създаване на уебсайтове/ игри и др.), добавената стойност на програмите за учениците в 4-7 клас е, че обучението в школите на академията повишава увереността на децата при работата с компютър и интернет. Други положителни аспекти са: повишаване скоростта на учене и възприемане на информация от децата и възможността да се срещат и общуват с хора, с които имат сходни на техните интереси. Според родителите, колкото по-дълго децата им участват в школите, толкова по-положително това се отразява на развитието на специфични умения.
Училищна Телерик Академия оказва значително влияние върху пазара на труда у нас
От навършилите пълнолетие, 65% работят и 58% учат, което показва много силно професионално развитие за групата. Общо 78% от работещите се занимават с дейности, които са свързани с компютърни технологии и програмиране. А 68% от работещите пълнолетни възпитаници на Училищна Телерик Академия са наети на експертна позиция или като младши експерти. Това е разбираемо, тъй като повечето възпитаници на академията съвсем скоро са завършили гимназия и тепърва навлизат на пазара на труда, а също и защото техните умения предполагат експертна работа. Няколко са достигнали старши експертни позиции или са в ролята на ръководител на екип, мениджър или директор. Последните предимно са по-възрастни алумни. Видовете позиции, които заемат, са разнообразни, но можем да обобщим най-често срещаните професии: разработчик на уеб приложения, разработчик на настолни приложения, фронтенд разработчик, уеб дизайнер, преподавател, разработчик на мобилни приложения, системен администратор и предприемач.
Повече от половината от тези, които работят на позиция, която не е свързана с компютри и технологии, споделят, че използват в работата си уменията, придобити в програмите на Училищна Телерик Академия.