Транспортът заседна на спирка „Подмяна“

министърът на транспорта и съобщенията Николай Събев

Чисто лобистки назначения и още по-лобистки управленски решения. С това се характеризират първите 100 дни от управлението на министъра на транспорта и съобщенията Николай Събев. Този неофициален гратисен период изтича на 22 март, но през оставащите няколко дни едва ли ще се случи чудо, което да сбъдне клетвата на Събев в Народното събрание, според която във всичките си действия той ще се ръководи само от интересите на народа…

 

Като журналист, който от три десетилетия следи транспорта, съм отразявал работата на 20 транспортни министри, четирима от които ръководеха сектора в два кабинета, а един – в три. Такъв министър обаче, какъвто е № 21 – Ник Събев, както той сам обича да се представя, досега никога не е имало! И за да не сме голословни, нека се поразходим малко назад във времето.

На 10 март 2022 г. в сайта на транспортното ведомство бе пуснат за обществено обсъждане проект за изменение и допълнение на Правилника за устройството и дейността на Държавно предприятие „Национална компания железопътна инфраструктура“ (НКЖИ). Проектът включва няколко параграфа, но основната му цел е една – държавната фирма да се сдобие с

трети заместник-генерален директор,

който да отговаря за ресора „Администрация и международна дейност“.

Откакто преди две десетилетия НКЖИ бе отделена от БДЖ и бе обособена като самостоятелно дружество, тя винаги е била управлявана от един генерален директор и двама заместници. През тези 20 г. през властта минаха какви ли партии, които създадоха какви ни не управленски коалиции, но на никого дори не му хрумна, че в НКЖИ може да има още заместник генерални директори.

С появата на Ник Събев обаче тази "традиция" е пратена в небитието. Напук на обявеното от премиера Кирил Петков и вицепремиера Асен Василев намерение за съкращаване на държавната администрация с 30 000 души, транспортният министър иска една от подопечните му компании да се сдобие с още един добре платен началник.

В проектоправилника е записано, че въпросният трети заместник генерален директор ще вземе на пряко подчинение две ключови дирекции – „Обществени поръчки и административно обслужване“ и „Бюджет, финанси и информационни системи“, както и два отдела. Срокът за общественото обсъждане изтича на 9 април, а очакванията са, че "човекът" ще бъде назначен около Великден.

Каква ли е причината за създаване на това специално работно място?

Според обнародваните мотиви назначаването на новия шеф ще доведе до „повишаване на административния капацитет“ и до „постигане на ясна диференциация по отношение на функции, цели, задачи и отговорности“.

Допитване на „БАНКЕРЪ" до "Клуба на знаещите железничари" обаче установи нещо съвсем друго:

името на щастливеца отдавна се знае,

защото още в края на февруари е бил представен неофициално. Всъщност, става дума за дама, която и сега оглавява отдел в НКЖИ, а майка й е сред съветниците на президента Румен Радев. Тя обаче няма нищо общо с разкриването на специалното работно място, защото съветва държавния глава от 2017 г. и можеше да издейства повишението на дъщеря си още поне от първия служебен кабинет на Стефан Янев.

Според "жп разузнаването" кадровият ремонт на правилника е бил поискан от новоназначен председател на постоянна парламентарна комисия, член на партия от управляващата коалиция. В какви отношения е той с бъдещата зам.-генерална шефка на НКЖИ – не е толкова интересно. По-важното е, че тя е със завършено хуманитарно образование, което по никакъв начин няма да помогне за финансовото оздравяване на НКЖИ, нито ще допринесе за оптимизиране на процедурите и съкращаване на сроковете при подготовката и провеждането на обществени поръчки.

Още по-важен е въпросът – това ли е пълната прозрачност в работата на министър Ник Събев, която той декларира, че ще спазва още в първите си обществени изяви след назначаването му на 13 декември 2021 година? И така ли ще я „Продължаваме промяната“, в името на която народът прекара по улиците и площадите цялото второ полугодие на 2020-а?

Всъщност, на същия 10 март министър Ник Събев хвърли в смут железничарския бранш с още две-три свои бомбастични изказвания и велики идеи.

„През последните 30 години не са правени никакви инвестиции в железниците“, обяви той на кръгла маса за преструктурирането на жп транспорта. Изрече тази неистина без изобщо да му мигне окото! Въпреки че от 2005 г. насам държавата е инвестира в БДЖ стотици милиони за закупуването на чисто нови 50 мотриси „Сименс Дезиро“, 15 локомотива „Сименс Смартрон“, както и на 30 спални вагона. Вярно е, че почти всеки нов политик у нас си мисли, че светът започва от него, ама чак пък толкоз…

На въпросната конференция министър Събев обяви още, че БДЖ ще прави нова структура на тарифите за превоз на товари. Тя щяла да бъде качена на онлайн платформа и с нейна помощ

клиентите на компанията щели да си смятат цените за всеки превоз.

Според спедитори създаването на онлайн платформа за тарифиране ще е иновация без аналог в световен мащаб. Нито една от големите железници няма онлайн калкулатор за тарифи. „Прерових сайтовете на десетки жп компании по всички континенти, но такова чудо не открих. Най-напредналите предлагат стандартизирани бланки за отправяне на запитване, а повечето дават само мейли и телефони.  Железницата не е куриерска компания, та като напишеш килограмите и разстоянието, цената "сама" да ти излезе на екрана“, коментира спедитор с богат опит.

Най-обезпокоителна обаче е новината, че като цяло навлата на „БДЖ – Товарни превози“ ще скочат от 1 април. И то толкова рязко, че резултатът е лесно предвидим: последните клиенти на държавните железници също ще избягат към частните жп компании и автотранспорта.

И накрая – още няколко думи за кадровите нововъведения на министър Ник Събев. Освен пенсионера Йордан Мирчев, под чието управление още преди четвърт век железниците започнаха да потъват, в системата бе върнат и разследвания за злоупотреби Бойко Стоилов,

по-известен с екзотичния си прякор "Бойко Смъртта".

След освобождаването му от държавните железници Стоилов започва работа във фирмата, която години наред получава най-апетитните обществени поръчки на БДЖ за ремонт на подвижен състав –  „ЖП – Тракция“. С нея е свързан и дългогодишният шеф на ИА „Железопътна администрация“ Веселин Василев, за когото „БАНКЕРЪ" също нееднократно е писал.

Та, „ЖП – Тракция“ печели обществени поръчки за ремонти за десетки милиони, като част от тях не изпълнява, а друга част така е изпълнила, че в БДЖ продължават да си скубят косите! А от три месеца в жепейските среди упорито се коментира, че именно „ЖП – Тракция“ управлява и БДЖ, и транспортното министерство.

За 100 дни Николай Събев доказа, че не приема експертни мнения. Според запознати той нарежда, а ако някой му се опъне – директно заявява, че или ще стане неговата, или си тръгва! Прекрасно, но транспортът като политика е нещо съвършено различно от куриерския бизнес, в който е компетентен. Или само на нас – обикновените хора – така ни се струва?

Белчо Цанев

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Откъде се информирате за предстоящия вот 2 в 1 на 9 юни?

Подкаст