Публичният градски транспорт да стане безплатен и услугата да се финансира от държавните и общинските бюджети – за това настоява Конфедерация на труда "Подкрепа", обяви икономическият съветник в синдиката Ваня Григорова на кръгла маса за ролята на обществения транспорт в условията на пандемия и енергийна криза:
"Това е вариантът да намалим драстично въглеродните емисии, няма как да стане с допълнително орязване и с увеличение на цените на превозните документи. Виждаме борбата между двете власти – централна и местни власти, кой да поеме отговорността. Който и да поеме отговорността, е ясно, че това ще дойде през данъци и такси, които се събират в държавния бюджет, съответно общинския бюджет, защото безплатно ползване все пак не означава безплатен труд, безплатни резервни части и безплатни горива", каза Ваня Григорова.
Кметът на София Йорданка Фандъкова коментира, че в момента финансовата ситуация в столичния градски транспорт е изключително тежка.
"Държавата предоставя около 10 процента от това, което финансира общината. Нека не забравяме, че нищо безплатно няма, всичко се плаща по някакъв начин. В момента данъците на софиянци – над 35%, отиват за подкрепа за градския транспорт. Това означава, че други проекти са пренебрегнати, които са също доста важни", обясни тя.
С актуализацията на държавния бюджет от 1 юли Столична община настоява да ѝ бъдат отпуснати допълнителни поне 120 милиона лева за градския транспорт. Засега не се предвижда увеличение на цената на билетите.
"От всички видове транспорт общинският (градският) транспорт пострада най-много от пандемията". Това каза в интервю за БНР по-рано днес Иван Кирилов, председател на ФТР "Подкрепа".
"Железопътният транспорт е спонсориран от държавата по договор за възлагане на дейност, но градският транспорт наистина се намира в една кризисна ситуация в момента. Това не е само в София, а и в Плевен, в Бургас, във Варна и в други големи български градове. Нашето предложение е просто да бъде увеличена субсидията и да се преразгледа начина на прилагане на регламента на Европейския съюз 1370 от 2007 година, но и този регламент трябва да покрива дори разумна печалба, а всъщност дружествата ежегодно приключват със загуби", коментира той.