Кибератаката в "Български пощи" не е нетипична – става въпрос за криптовирус, който криптира всичката информация в пощите и те не могат да се използват. Това обясни пред БНТ Божидар Божанов, министър на електронното управление.
По думите му основният проблем е общата свързаност на компютрите в една мрежа. "Проблемът е, че всички компютри на "Български пощи" са били в една мрежа и съответно има риск в момента, в който пуснем системите, той да се появи отново."
Заради загубените данни възстановяването на работата на системите отнема време, допълни министър Божанов. Някои данни са налични – например тези от НОИ, в други случаи се започва на чисто.
Министърът обясни, че след атаката реакцията е била твърде бавна, въпреки че от "Български пощи" са били инструктирани и от ДАНС и от министерството на електронното управление. Реакцията е отнела 6 часа, което Божанов определи като недопустимо. "Умишлени действия едва ли има. При пощите обаче киберсигурността е била на практика отсъстваща, неглижираща е меко казано. Никой не е контролирал сигурността им – това е една законодателна дупка, които ние вече запълваме със законопроект и от тук нататък те ще бъдат контролирани дали спазват базови добри практики."
По въпроса дали има риск и за киберсигурността на БНБ, Божанов обясни, че там нивото на сигурност е по-високо, тъй като те се грижат по собствените си правила и по европейските правила за контрол на банковия сектор. "Още преди войната започнахме да взимаме мерки за киберсигурността, знаейки, че рисковете са големи. Изпратихме писма със задължителни предписания и инструкции към администрацията – това свърши добра работа. Аз лично държах да не всяваме паника, но през това време взимахме доста мерки, включително в съвета по киберсигурност. Така че ние работим, но тъй като това е свързано с националната сигурност, не можем да споделяме детайли", обясни Божанков.
Той призна, че Държавната агенция за бежанците също е била ударена от сходен криптовирус като "Български пощи", но там са реагирали бързо и щетите са били минимални. "Има опити за атаки, но нито една от тях не е критична и не спира работата на дадена институция. Основният проблем е човешкият фактор, другите неща са следствие. Това, че нямаме достатъчно хора, е основен проблем", призна министърът.
Той допълни, че в момента се подготвя програма за стажанти, които да подпомагат администрация, както се обмисля и възможност за повишаване на заплатите. "Досега на най-високо политическо ниво не е имало разбиране, че тази тема е важна. Вече има цяло министерство, което се грижи за електронното управление. Основното е администрациите да си говорят и в момента с доста бързи стъпки уточняваме техническите детайли."
Гишетата ще останат, съкращенията са във връзка с оптимизации на функциите на администрацията, допълни Божанов.
По въпроса за забавянето на електронните лични карти, той заяви, че това се дължи на забавяне на доставките на машините и забавяне на процедурата по ЗОП, която е в съда в Люксембург.
Министърът на електронното управление коментира и темата към пренасочването на информацията от сървърите на държавната администрация в един т. нар. държавен облак.
Оказва се, че в момента в него се съхранява едва 1% от цялата база данни. "Много малко неща има качени – системите на електронно управление и някои системи на МС, доколкото знам. Не знам защо се е случило това, ние сме подготвили процедури това да става максимално бързо", подчерта Божанов. 30 милиона е струвало изграждането на "държавния облак", призна Божанов.