Тъмни облаци надвиснаха над Tik Tok в Испания, Италия и Ирландия. Причината е, че ирландският, италианският и испанският надзорен орган заедно спряха TikTok да реализира намерението си свободно да изпраща персонализирани реклами на потребителите си.
Това стана, след като заместник-председателят на Европейския комитет по защита на данните – Венцислав Караджов, който ръководи и Комисията за защита на личните данни, реагира на сигналите на Access Now и на Европейската организация на потребителите.
В реакцията си Европейският комитет по защита на данните изпрати две писма до Access Now и до Европейската организация на потребителите.
В тези писма от институцията на Венцислав Караджов подчертават бързите действия, предприети от ирландските, италианските и испанските надзорни органи (SA) след съобщението, разпространено от TikTok, че от 13 юли вече няма да иска съгласието на потребителите за изпращане на персонализирани реклами, а че правното основание да не го прави е легитимният интерес на TikTok и неговите партньори.
На 7 юли 2022 г. италианският надзорен орган за защита на личните данни (Garante per la protezione dei dati personali) прие решение с предупреждение срещу TikTok въз основа на опасенията за възникване на неизбежни нарушения на Директивата за ePrivacy и си запази правото да предприеме допълнителни мерки, включително приемане на временни мерки съгласно член 66, параграф 1 от GDPR, който се отнася до спешна намеса с цел защита на личните данни.
На 12 юли 2022 г. испанският надзорен орган обяви, че ще започне разследване срещу TikTok.
Ден преди това – на 11 юли 2022 г. ирландският надзорен орган, като водещ надзорен орган на платформата съгласно GDPR, се ангажира с TikTok по отношение на предвидените промени. След този ангажимент беше обявено, че промяната на правното основание, предвидена от TikTok, ще бъде спряна.
TikTok обяви, че ще постави на пауза промяната в правното основание, използвано за персонализирани реклами.
Заместник-председателят на EDPB Венцислав Караджов посочва, че отказът от страна на TikTok от предвидената промяна на правното основание е доказателство за решимостта на надзорните органи и техния ангажимент да защитават интересите на потребителите на TikTok и субектите на данни като цяло.
„Убеден съм, че надзорните органи разполагат с необходимите инструменти за защита на правата на субектите на данни и че сътрудничеството в рамките на Европейския комитет по защита на данните гарантира, че това се прави ефективно и последователно в Европейското икономическо пространство“ – посочи Караджов.
В крайна сметка след заплахата на италианския надзорен орган социалната мрежа Tik Tok се отказа от свободното разпращане на персонализираната реклама, подбрана въз основа на профилиране на поведението на потребителите при сърфиране.
Ирина Дунчева