Продажбата на рекламни материали, свързани с музикалните артисти, вече не се ограничава само до евтини тениски. Музикалните стоки са бизнес за милиарди долари. Той оказва влияние върху модните къщи и помага на не толкова известните изпълнители да останат на повърхността.
Музикалните критици дават пример с рапъра Травис Скот, който разработи собствена линия сувенири и инкасира приходи от 1 милион долара, чупейки рекорда на южнокорейска момчешка група BTS от 2019 година. Неочакваната печалба на Скот се дължи на парите, които феновете му с удоволствие плащат – 45 паунда за шапка, 125 паунда – за суитшърт с качулка.
Покрай пандемията по-популярните и по-прагматични артисти заложиха на сувенирите, след като приходите им от стрийминг се оказаха незначителни, а от концерти и турнета – нулеви.
Певицата Лиз Лорънс, например, усилено продава чанти и тениски. За промотирането на най-новия си албум – "The Avalanche" ("Лавината"), тя разработва няколко лимитирани серии, с които успява да покрие "съответните" разходи.
"Когато пресмятаме колко ще ни струват турнетата, ние си даваме сметка, че единствената причина да не сме на червено, е продажбата на рекламни стоки. Наемът не се е повишил, но всичко останало хвърчи нагоре. Имаме нужда от нещо, което да запълни дупките в бюджета ни”, призна Лорънс.
Сами по себе си, стоките с имената и лицата на звездите са си съвсем самостоятелна индустрия, която през 2018 г. е реализирала продажби на дребно за… над 3.5 милиарда долара.
Базираната в Лос Анджелис компания Bravado произвежда стоки за Травис Скот, както и за Били Айлиш, Rolling Stones и Weeknd. Компанията "Ceremony of Roses", основана през 2016 г. и обект на инвестиции от Sony през 2022 г., произвежда стоки за Adele, Olivia Rodrigo и ASAP Rocky.
Британската фирма "Sandbag" съществува от 2002 г. и нейният първи клиент е Radiohead. Тя работи паралелно и с BTS, Abba и Justice. Оглавяващият я Джордан Гастър споделя, че през последното десетилетие търговията е станала приоритет за музикантите. С уточнението, че това не важи за мейнстрийм поп изпълнителите.
По време на пандемията "Everpress", виртуална платформа, чрез която звездите могат да търгуват ограничени количества "свои" стоки – само поръчаното и платеното – отчете удвояване на продажбите: около 25% от продадените тениски са на музиканти и звукозаписни компании.
От десетина години насам, все повече и повече модни гиганти – като "Balenciaga", "Louis Vuitton", "Acne" и т.н. – включват в колекциите си "звездни" тениски, които са на баснословни цени.
Колаборацията започна да носи сериозни печалби и на виртуалната "тийн ширпотреба" – в лицето на "Primark" и "Urban Outfitters", които започнаха да зарибяват клиентите си с тениски на динозаврите "Fleetwood Mac" и "The Doors".
В сателитния шоубизнес стъпи и мега империята "Netflix", която привлече титаните от "Metallica" и в началото на 2022 г. и "подгря" старта на четвъртия сезон от култовия вече сериал "Stranger Things" с тяхна тениска, посветена на първия епизод – "Hellfire Club".
Собствениците на сайта за препродажба на "улично облекло" StockX съобщават, че суитшърт от серията "Kids See Ghosts" – проект на Кание Уест и Кид Куди от 2018 г., днес се продава на цена, която е с 533% по-висока от цената му преди една петилетка. "Музикантите никога не са били по-влиятелни в културно отношение. Тяхната гледна точка е повече от простото "Хей, аз бях на този концерт"!", казва вицепрезидентът на StockX Дерек Морисън.
"Бийтълс" капитализират манията по тях през 60-е години, продавайки всичко – от перуки до кукли Ринго. "The Rolling Stones" стигнаха още по-далеч с издаването на "Sticky Fingers" през 1971 година. Това е първият албум, който включва тяхното известно лого с устните, проектирано от британски студент по изкуства. Тениска от турнето, с цип като тази на корицата на албума, в момента се продава в eBay за 685 паунда.
През 70-е тениската за турнета стана стандартна, като рок групи като AC/DC и Kiss използват смели графики като част от своя имидж. Но подобни рекламни стоки не винаги са били възприемани положително: през 90-е години изпълнители като "James and the Farm" бяха подигравателно наричани "групите с тениски", поради факта, че техните стоки бяха по-популярни от музиката им.
Днес най-успешните музиканти са многофункционални. Освен Скот, артисти като Бионсе, Били Айлиш, Джъстин Бийбър и Франк Оушън превърнаха така наречения мърчандайз в централна част от своята дейност, а много от тях също имат свои собствени модни линии.
Тези артисти показват въображение, внедрявайки идеи на феновете си в стоки, вместо в обикновеното отпечатано лого върху черна тениска. Когато Франк Оушън изпълни "Lovebox" през 2017 г., той създаде щанд за ситопечат, за да могат феновете му да го използват и да печатат върху собствените си тениски. Това стана толкова популярно, че им свърши мастилото.
Но въпреки че стоките вече са част от културата и икономиката на музикантите, артистите са принудени да правят компромис с приходите: в някои концертни зали им удържат 25% от продажбите на рекламни артикули.
След като този факт стана публичен, във Великобритания последва кампания, организирана от Featured Artists Coalition (FAC) – местната организация, защитаваща правата и интересите на музикантите. Те обявиха официално местата, където комисиони не се удържат. Дейвид Мартин, главен изпълнителен директор на FAC, заяви, че проблемът засяга много повече артисти, отколкото феновете им биха могли да предположат.
"Brexit" е друг фактор, застрашаващ приходите на британските изпълнители. Джон Колинс, главен изпълнителен директор на Live, организацията, която представлява музикалния бизнес на живо в Обединеното кралство, споделя, че вече турнета в Европа се организират много по-трудно.
"Сега има всякакви ограничения за това какво можете да вземете със себе си. За всяка държава, в която влизате, трябва да платите вносни мита, ДДС и ако не сте регистриран във всяка една от тези държави, което е почти сигурно, не можете да поискате вноските си обратно", твърди Колинс.
Той твърди, че някои банди напълно са се отказали да правят турнета. При това положение продажбата на рекламни стоки онлайн е един от начините им за оцеляване.