След като стана ясно, че прокуратурата разследва Рут Колева по сигнал на кмета на Перущица Мария Вълканова, в медийното пространство се надигнаха гласове в защита на изпълнителката.
Припомняме, тя предизвика смут в социалните мрежи, след като бе разпространена нейна снима от фотосесия за списание „ELLE България“. На нея Рут Колева е заснета в провокативна поза на „Паметника на трите поколения“ в Перущица.
Сред първите коментари в защита на изпълнителката бе сравнението, че прокуратурата и Перущица са като „Народът срещу Лари Флинт“. На второ място атаката била израз на провинциалната ни завист срещу успешните хора на изкуството, защото съвсем наскоро Рут Колева станала първият български изпълнител, подписал договор с „Уорнър Мюзик Груп“.
На трето място се направи паралел с изпълнителката Рита Ора, която снимала клип от паметника на връх „Бузлуджа“, и в този дух и Рут Колева се възползвала от нестандартното пространство край Перущица, тъй като подобни места привличали артистите…
На четвърто място културологът Ивайло Дичев сравни сезирането на прокуратурата от кметицата на Перущица с действията на моралната полиция в Иран, която арестува жени за обидно и неприлично поведение.
На пето място бе обявено, че Рут Колева е атакувана от националистически консервативни групи, които искат България да излезе от Европейския съюз или най-малкото да не влиза в Еврозоната, и че те именно първи възроптали срещу снимките й, припомняйки, че певицата е лице на „София Прайд“ и е известна LGBT активистка.
Рекламните снимки на Рут Колева се превърнаха и в повод да се разкритикуват паметниците от времето на социализма.
Въпреки че не стана ясно дали Рут Колева е осквернила гроб – социолингвистът Емилия Славова бегло спомена, че там били погребани трима старейшини, убити по време на Априлското въстание, но културологът Ивайло Дичев бе категоричен, че това е социалистически монумент, който има за цел да приобщи социалистическите символи към Възраждането. Паметникът на Перущица се стреми да обедини три поколения – на Априлското въстание от 1876 г., на Септемврийските бунтове през 1923 г. и на Девети септември през 1944 година.
Проф. Дичев поясни, че композицията се свързва и с по-голямата тема за двете освобождения, извършени от Русия – от така нареченото турско робство, и от така наречения фашизъм. Той подчерта, че този паметник бил необходим на комунистическия режим, за да подчертае, че и при априлското, и при септемврийските въстания движещата сила бил народът.
В същото време Дичев оцени като положително обстоятелството, че Рут Колева привлича общественото внимание към напълно неподдържаните и съсипани паметници от миналото, върху които са нарисувани свастики – нещо напълно недопустимо и преследвано от закона.
От своя страна социолингвистът Емилия Славова определи извинението на Рут Колева като много достойна и изключително коректна и човешка постъпка.
Тя поясни, че Рут Колева веднага разбрала грешката си. Поднесла много добре мотивирано извинение, което било много истинско, защото изпълнителката предложила компенсация – да почисти паметника.
„Тя перфектно изигра ситуацията“, коментира Емилия Славова пред БНР.
След подобен коментар едва ли остават съмнения – най-вероятно става дума за добре обмислена рекламна кампания – като се започне от провокативните снимки на Рут Колева до последвалите й извинения с готовността да почисти „Паметника на трите поколения“. Остава само някой музикален критик вещо да коментира песните й и ако случайно няма какво да каже, мъдро да обобщи – че те ще се харесат от три поколения, защото са в стилистиката на Рита Ора, борят се срещу антисемитизма и са срещу комунистическата употреба на историята. Като не броим сравнението с родената в Албания звезда, за такава рецензия всички звезди на „Уорнър Мюзик Груп“ биха завидели.