„Етропал“ АД – Етрополе е единствен производител в България на уникални продукти – консумативи за хемодиализа. Около 70% от производствената дейност е по технологии, които се владеят от три-четири компании в Европа.
През трето тримесечие финансовият резултат на предприятието е загуба в размер на 456 хил. лв. при загуба от 2.39 млн. лв., отчетена през същия период на миналата година. Наблюдава се значително намаляване на негативния резултат, който през последните две години основно бе повлиян от пандемията COVID-19 и рязко променената бизнес обстановка, свързана с нея. Това четем в междинния финансов отчет на фирмата. Увеличените цени, както от доставчиците на материали и суровини (голяма част, от които са с петролни суровини), така и от ползваните от дружеството услуги – като транспорт, стерилизация на готова продукция и други, продължават да оказват негативно влияние върху финансовия резултат на дружеството.
А приходите на „Етропал“ се формират предимно от основната дейност, свързана с производство и продажба на диализатори и хемолинии и други медицински консумативи за еднократна употреба. От средата на 2020 г. дружеството започна да произвежда медицински маски за еднократна употреба, както и да търгува с бързи антигенни тестове за коронавирус, като допълващи дейности.
Заради свитите поръчки през третото тримесечие фирмата отбелязва спад на приходите от продажби с 2.48 млн. лева. Общо паричните постъпления от основна дейност за за този период са в размер на 3.62 млн. лева. От тях 1.90 млн. лева са от продажба на продукция, а другите са от продажба на стоки, на услуги, и от други приходи от дейността.
Като следствие от по-малкото поръчки и свита дейност, през трето тримесечие "Етропал" отбелязва и значителен спад с 46.5 на сто на разходите за основната си дейност. Общо похарчените средства са в размер на 1.61 млн. лева. При това по-ниски са всички разходи, с изключение на начислената по-висока амортизация.
С цел намаляване на негативните последици от покачването на цените, и отчитаното намаление на приходите от продажба на продукция, мениджърите на фирмата са предприели действия по оптимизиране на складовите наличности на готовата продукция и незавършено производство, отбелязват от "Етропал".
Етропал“ притежава контролно участие в едно дъщерно дружество „Етропал Трейд” ООД, с дял от 70% от капитала. Основната му дейност е търговия с медицински изделия за еднократна употреба, произведени в „Етропал”.
Рискове
Разпространението на COVID-19 и трудността при неговото овладяване в световен мащаб, оказва влияние върху бизнес средата, в която оперира дружеството. Появата на затруднения в бизнеса, веригата на доставки и икономическата дейност на редица предприятия и цели икономически отрасли се отразява негативно на „Етропал“ през миналата година и продължава и през първите месеци на 2022-а.
По отношение на вътрешния пазар се отбелязва драстично намаляване на общия брой диализирани пациенти в страната, а оттам и на заявките за доставка, независимо от подписаните договори.
Етропал“ работи изцяло с внос на материали и суровини, които в по-голямата си част са петролни продукти, също така за всеки един краен продукт произвеждан от дружеството е необходима стерилизация, която се извършва предимно в чужбина. Цените на материалите, суровините и външните услуги продължават да растат, като през третото тримесечие се наблюдава значителен ценови скок във всяко едно направление от оперативната дейност на фирмата, включително и на транспортните разходи (предвид покачване цената на горивото и цената на труда).
Подписаните вече договори по Закона за обществените поръчки с болничните заведения са с фиксирани цени на доставяните медицински изделия и не могат да бъдат променяни до изтичане срока на договорите, някои от които са за една или две години. Специфична особеност за дружеството е, че за българския пазар продава продукция единствено на база спечелени търгове с болниците за доставка на диализатори и хемолинии (основната дейност на дружеството), които търгове се провеждат в края на предходната година и условията на които не допуска корекция на цените на договорените продукти.