ЕС отложи гласуването на забраната на двигатели с вътрешно горене, съобщи “Блумбърг”.
Европейският съюз отложи ключовото гласуване на ефективната забрана на производството на автомобили с двигатели с вътрешно горене, след като Германия изрази възражения и предупреди, че не е ясно как зелената мярка ще се отрази на автомобилната индустрия на Стария континент.
Освен Германия още две държави – Франция и Италия са против забраната на двигатели с вътрешно горене в ЕС след 2035 година.
Зелената мярка е част от усилията за борба с изменението на климата в Европейски съюз и цели ускорен преход към електромобилите. В настоящия момент автомобилите с двигатели с вътрешно горене са „виновни“ за около 15 процента от всички емисии на CO2 в Европейския съюз.
Ето защо идеята е от 2035 г. нататък да не се продават превозни средства с бензинови и дизелови двигатели.
Италианският министър на транспорта Матео Салвини определи предложението за законодателна промяна като икономическо самоубийство за Европейския съюз. Той коментира и че подобен идеологически фундаментализъм ще бъде от полза само за Китай и ще навреди на европейската автомобилна индустрия.
Италия, която всички свързват с автомобилните марки Fiat, Alfa Romeo и Ferrari, е силен противник на идеята за премахване на двигателите с вътрешно горене. В автомобилостроенето в Италия са наети 270 000 души.
Външният министър на Италия Антонио Таяни се опита да предложи компромисно решение и призова не за 100%, а за 90% намаляване на въглеродните емисии.
Предстои Италия да изрази официалната си позиция срещу предложения европейски регламент, забраняващ производството и продажбата на автомобили и микробуси с двигатели с вътрешно горене до 2035 г., обяви министърът на енергетиката Джилберто Пичето Фратин.
„Италия смята, че изборът на електрически коли не трябва да бъде единственият начин за постигане на нулеви емисии“, добави Фратин.
Други европейски лидери също предупреждават, че нито европейската индустрия, нито обществата на Стария континент са готови за подобна драматична промяна.
Групата на Европейската народна партия – дясноцентристка политическа група в Европейския парламент – обяви, че новият закон може да принуди гражданите да започнат да карат по-стари автомобили с двигатели с вътрешно горене, след като продажбата на нови коли с бензинови и дизелови двигатели бъде забранена.
Германският евродепутат Йенс Гизеке от Европейската народна партия обърна внимание, че твърденията, че електрическите коли ще са по-евтини от другите с двигатели с вътрешно горене, вече не отговарят на истината поради рязко растящите разходи за енергия. Друг проблем е и че масово батериите за електромобили се произвеждат в Китай, но не и в Европейския съюз.
Освен това се появиха и други притеснения – през февруари от Ford Motor Co. предупредиха, че заради прехода към електрически автомобили ще им се наложи да съкратят около 3800 работни места в цяла Европа, като работниците в Германия и Обединеното кралство ще бъдат най-тежко засегнати.
Ето защо Германия настоява да не се забранява производството на автомобили с двигатели с вътрешно горене. Германските евродепутати обърнаха внимание, че на тяхна територия развиват дейността си големи производители на автомобили като Volkswagen Group и BMW и те призовават ЕК да разреши употребата на двигатели с вътрешно горене, при които след 2035 г. започнат да се използват климатично неутрални горива.
Германия се обедини с Франция и Италия и трите страни излязоха с обща позиция за забавяне темпото на приемане на новите закони за намаляване на емисиите от автомобили и камиони.
От своя страна заместник-председателят на Европейската комисия Франс Тимерманс предупреди евродепутатите, че през 2022 г. Китай е пуснал на международния пазар 80 нови модела електрически автомобила, които ще стават все по-достъпни за европейския гражданин.
„Нашата автомобилна индустрия трябва да се готви за конкуренцията. Ние не искаме да предаваме европейската индустрия на външни хора“, подчерта Тимерманс.