На тазгодишните награди на Филмовата академия на Съединените щати Виктория Алонсо беше съкрушена.
Ветеранката – изпълнителен директор на Marvel Studios и продуцент на номинирания филм „Аржентина, 1985“, беше спряна на червения килим, за да позира пред фотографи, на които бе възложено да заснемат топ мениджърите в голямата вечер на Холивуд. Но нещо я шокира.
„Я, виж! Две жени!“ Алонсо се обърна към две жени фотографки, наети за събитието. Изненадата й бе обяснима, защото на подобни холивудски прояви жените с фотоапарати са рядкост. Развълнувана, Алонсо настоя двете дами да оставят камерите си и да позират за снимка с нея пред огромната статуетка – „Оскар“. Докато те се усмихваха, тя се обърна към тях с думите: „Работихме толкова усилено, за да стигнем дотук, и няма да отстъпим.“
Осем дни по-късно тя беше уволнена от поста президент на Marvel за продукция, постпродукция, VFX и анимация, споделиха пред Variety три лица, запознати с въпроса. Разместването дойде като изненада за мнозина в шоубизнеса и сред огромната фен общност на комиксите на Marvel (общност с видимо онлайн и лично присъствие в многото мултиплекси, където студиото пуска своите филми).
Уволнението на Алонсо повдигна множество въпроси за задкулисието в двигателя за създаване на съдържание, а с тях и други неприятни питания, тъй като главният изпълнителен директор на Disney – Боб Айгър, явно се опитва да стабилизира компанията майка на фона на икономически вълнения.
Докато причината за отстраняването на Алонсо не е ясна, разбрахме от източниците, че решението е взето от консорциум, включващ представители на човешки ресурси, правния отдел на Disney и множество ръководители, включително съпредседателя на Disney Entertainment Алън Бергман (на когото са подчинени всички студия на Marvel).
Дългогодишният шеф на Алонсо и главен изпълнителен директор на Marvel – Кевин Фейдж, се чувстваше затънал в невъзможна ситуация и в крайна сметка не се намеси, добави друг източник.
Алонсо получи удар в гръб, добави друг вътрешен човек. Представител на Алонсо отказа да даде коментар за тази история. Marvel Studios също не коментира.
Алонсо се присъедини към Marvel Studios през 2006 г., три години преди Disney да придобие лейбъла за 4 милиарда долара. В продължение на повече от 17 години тя бе неизменна част от екипа на творческия директор Кевин Фейдж, застанала до дясната му ръка – съпрезидентът Луис Д’Еспозито. Едновременно с това тя работи, за да се превърне в собствена марка – хомосексуалистка, с видима лидерска роля, известна със своята пламенна страст и откровеност по отношение на включването на различни истории в портфолиото на Marvel.
Тя бе на път да публикува мемоари за професионалния си възход, подходящо озаглавен „Възможността е твоята суперсила“ (който все още предстои да бъде пуснат в лейбъла на Disney Hyperion Avenue).
Тогава къде в цялата мултивселена се е случило това драматично пречупване?
Многобройни източници, запознати с Marvel, посочиха огромния натиск, на който е подложено това звено през последните няколко години, за да предоставя завладяващо съдържание не само в кината, но и под формата на нови стрийминг предавания, предназначени да подкрепят Disney+. През 2021 г. и 2022 г. Marvel разработи безпрецедентен поток от комиксови приключения, издавайки 17 заглавия — седем филма, осем сериала за стрийминг и две специални телевизионни предавания — в продължение на 23 месеца.
Този смазващ график за разпространение – продукт на пандемията и необходимостта постоянно да се захранва Disney+, не беше задача само на Алонсо. Marvel далеч не беше единственото студио, натоварено да доставя качествено съдържание за функциониране на новостартирала услуга за стрийминг. Но работата на Алонсо беше да прекара всяко от тези заглавия през огромния постпродукционен процес на Marvel. До лятото на 2022 г. започнаха да се показват пукнатини в привидно непроницаемата броня на компанията.
Започвайки от Reddit, последвани от поредица от истории, публикувани в интернет, специалистите в сферата на визуалните ефекти започнаха шумно да се оплакват от взискателните графици за постпродукция на Marvel. Оплакванията варираха от безмилостен извънреден труд, до хроничен недостиг на персонал и до невъзможност да се избегне извършването на некачествена работа, поради постоянно променящите се крайни срокове. Някои нарекоха Алонсо „създател на царе“, който ще постави в черен списък артистите, които „са я ядосали по някакъв начин“.
Един артист за визуални ефекти наскоро каза пред Variety, че най-големият проблем за тях е неспособността на Marvel да предостави ясни насоки.
„Екипът зад шоуто, в което участвах, наистина трябваше да води битка, защото беше с утвърден герой, а от MCU(Marvel Cinematic Universe) спореха за развитието на образа му и дори за неговото отпадане“, споделя участник в продукцията, пожелал анонимност. Повечето оплаквания се свеждат до един рефрен: „Marvel не планират нищо предварително отначало докрай.“
Но недоволството срещу Алонсо не е било толкова фокусирано върху нейната фигура: „Тя беше олицетворение на професионалист и си познаваше работата“, заяви един бивш изпълнителен директор на Disney.
И все пак слухът, че има нещо гнило в Marvel Studios, стана още по-силен с пускането на „Ant-Man and the Wasp: Quantumania“ – филм, който приключи снимките повече от година, преди да бъде пуснат в кината и все още търпи критики за генерични визуални ефекти, които изглеждат като „CGI провал“ и са „много плоски и грубо изглеждащи“. Още по-неприятната критика е, че филмът е донесъл едва 463 милиона долара в световен мащаб до момента, което е най-лошото представяне от франчайза „Ant-Man“. Тези числа говорят и че все още не е сигурно дали продукцията ще може да покрие разходите си по създаването през този сезон.
Това е погрешна стратегия за студио, на което Disney разчитат като непоклатима касова машина за приходи, чиито филми са събрали над 28 милиарда долара в глобалния боксофис, особено след като Айгър даде ясно да се разбере, че съкращава разходите в цялата компания. Според вътрешни източници, петте сериала на Disney+ от Marvel Studios, които бяха планирани да дебютират през 2023 г., са ограничени до три или четири, като останалите се преместват през 2024 г. или вероятно още по-далеч. Това ще премахне част от непосредствения натиск върху постпродукцията на Marvel. Не се очаква отсъствието на Алонсо да засегне следващото заглавие на Marvel – „Guardians of the Galaxy Vol.3“(Пазители на Галактиката част 3), който е почти готов.
Замяната на Алонсо не беше обявена веднага от Disney. Като се има предвид обширното й портфолио от задължения, може да са необходими повече от един човек, за да я заместят.