ВХОД / РЕГИСТРАЦИЯ

ILIAD управлява корабите в мъгла и сняг

Изкуствен интелект ще помага вече за безопасното управление на корабния трафик във Варненския залив, като насочва прецизно плавателните съдове при тежки метеорологични условия като гъста мъгла, силен снеговалеж и др.

Изкуственият интелект е рожба на широкомащабен европейски проект, наречен „Интегрирана цифрова рамка за широкообхватни морски данни и информационни услуги“ (ILIAD).

В проекта участват 56 партньори от 18 морски държави в Европа, Близкия изток и Северна Африка, сред които Белгия, България, Германия, Гърция, Португалия, Франция, Италия, Испания, Израел, Мароко, Тунис и др. Споменахме на първо място Белгия, тъй като

координатор на проекта е белгийската Netcompany-Intrasoft.

От българска страна в проекта ILIAD участват Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ (ДППИ) и Технически университет – Варна. Те са пълноправни участници в международния консорциум, който реализира проекта ILIAD.

Проектът ILIAD се финансира по програмата на Европейската комисия за изследвания и иновации „Хоризонт 2020“. Обща стойност на проекта е 18 956 630 евро, като ДППИ участва със съфинансиране от 177 500 евро.

Продължителността на проекта е 36 месеца. Заложено е той да приключи с публични демонстрации на постигнатото до февруари 2025 година.

Партньорите по проекта са разделени на няколко групи: индустриални компании, крайни потребители, разработчици на научни изследвания и технологии и частни фирми. ДП „Пристанищна инфраструктура“ е включено като партньор – краен потребител, а една от ролите на дружеството в проекта е да бъде основен демонстрационен обект на ILIAD в Черно море.

Тук може би е важно да се подчертае, че Варненският залив, Варненското езеро, Белославското езеро и двата плавателни канала, които ги свързват, са

единствените навигационни акватории в Черно море,

включени пряко в проекта ILIAD. Това обясни специално за „Банкеръ“ к.д.п. д-р Милен Тодоров, директор на Дирекция „Ръководство на корабния трафик – Черно море“ в ДП „Пристанищна инфраструктура“. Като вероятно само от излишна скромност той премълча, че включването в такъв широкомащабен международен проект си е голяма гордост за ръководствата на ДППИ и ТУ-Варна и изобщо – за България!

Казано накратко, целта на проекта ILIAD е разработването на 

цифров двойник на океана,

(от англ. Digital Twin of the Ocean – DTO), който да позволи в реално време комуникация със системи и модели от реалния свят. В конкретния случай става въпрос за създаване на цифров двойник на Варненския залив и двата плавателни канала, които го свързват с Варненското езеро и съответно – с кейовете на пристанищен терминал Варна-запад.

Създаването на цифров двойник на Световния океан пък е част от по-голяма инициатива на ЕС за създаване на цифров двойник на Земята. Той трябва да бъде готов до 2050 г., а прототипът му – до 2030 година.

Задачата на партньора на ДППИ в проекта – Техническият университет – Варна, е да създаде компютърни модели на процесите във Варненския залив (морски течения, роза на ветровете и пр.), както и нови технологични прототипи,

използващи елементи на изкуствен интелект,

които да подпомагат навигацията на корабите при неблагоприятни метеорологични условия и да повишат сигурността при преминаването им през двата плавателни канала, които свързват залива с езерото.

По проекта ILIAD се разработват виртуални модели, които отразяват точно и в реално време промените и процесите, настъпващи в морето. ILIAD има за цел да създаде оперативно съвместим модел, работещ в реална среда от данни, и

рентабилен цифров двойник на океана.

Този  модел ще използва голямо количество от налични данни плюс данни, събирани в реално време и предоставени от много различни източници, включително интернет, социални мрежи, големи бази данни, изчисления в облака и др.

Задачата е да се разработи цифров двойник на Варненския залив и на плавателните канали, които го свързват с Варненското езеро. Чрез компютърни модели на процесите в залива и двата канала значително ще се подпомогне навигацията на корабите при неблагоприятни метеорологични условия и в голяма степен ще се подобри сигурността им.

За по-малко от година след стартирането на проекта ILIAD (февруари 2022 г. – бел. авт.) ДП „Пристанищна инфраструктура“ и Техническият университет – Варна

успяха да създадат съвместна пилотна разработка

за повишаване безопасността на корабоплаването, наречена Harbor Safety – Varna Port Pilot. Това е софтуерен инструмент за количествена оценка на риска при маневриране на различни типове кораби за подобряване на условията за плаване и оттам – на пропускателната способност на пристанищата. Разработката вече беше представена на Второто пленарно заседание по проекта ILIAD, което се проведе в гр. Рим от 24 до 26 януари 2023 г.

Най-общо казано, Harbor Safety – Varna Port Pilot трябва значително да подобри безопасността на корабоплаването

при неблагоприятни метеорологични условия,

като мъгла, силен снеговалеж, силен вятър и пр.

От своя страна Технически университет – Варна работи по създаването на дигитален близнак (Digital Twin) на Варненския залив, Варненското езеро и на свързващите ги навигационни канали, който ще бъде интегриран с другите дигитални близнаци, създавани по международния проект ILIAD.

Дигиталният близнак на ТУ- Варна ще интегрира:

  • Метеорологични модели с високи времеви и специфични за местоположението разделителни способности, създадени въз основа на данни за времето, които пък са събрани в сътрудничество с ДППИ и TalTech (вятър, вълни, мъгла, температура, водно течение);
  • Усъвършенствана разширена реалност и базирани на изкуствен интелект модели с допълнителна функционалност в подкрепа на корабните пилоти, корабните капитани и контролерите на трафика, които ще позволяват оценка на риска в реално време и т.нар. „сляпа навигация“ при условия на слаба видимост.
  • Уеб услуги и мобилни приложения, които се основават на подхода Citizen Science.

Освен значително повишаване на безопасността на корабоплаването очаква се проектът ILIAD да намали значително

времето, в което пристанище Варна остава затворено

поради неблагоприятни метеорологични условия.

За да популяризират постиженията на проекта ILIAD, 56-те партньори, включени в него, ще създадат платформа ILIAD Marketplace, която ще предлага на заинтересованите компании и институции приложения и услуги. Подобно на магазин за приложения, доставчиците ще използват ILIAD Marketplace, за да разпространяват приложения, плъгини, интерфейси, необработени данни, граждански научни данни, синтезирана информация и услуги с добавена стойност, извлечени от ILIAD Digital Twin of the Ocean. Това ще бъде ефективен начин за учените да откриват и намират подходящи приложения и услуги.

Освен това, учените от ТУ-Варна разработват и мобилно приложение за гражданите, което ще дава информация в реално време за състоянието на Варненския залив и каналите – наличие на отпадъци по брега, струпвания на медузи, промени във времето и пр., от които ще се ползват заинтересованите.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Още от категорията..

Последни новини

This poll is no longer accepting votes

Как ще гласувате на предстоящия местен вот на 29 октомври - с машина или на хартия?

Подкаст