Управлението на Панамския канал разработва мерки за справяне с ниските нива на водата заради липсата на валежи, съобщава Bloomberg. Според агенцията, пролемът е толкова сериозен, че само 24 кораба на ден вече могат да преминават през канала в сравнение с 38 кораба на ден преди сушата.
„Като канал, като страна, ние трябва да предприемем някои действия, защото това е неприемливо“, казва Ерик Кордоба, мениджър на водния отдел на канала, пред Bloomberg.
Сред мерките, които се обмислят от администрацията на канала, е така нареченото “облачно засяване”, метод за увеличаване на валежите, при който реагентите се въвеждат в облаците, за да променят тяхното фазово състояние.
В същото време администрацията смята, че основното решение на проблема е преграждането на река Индио и след това създаването на тунел през планината, който да доставя прясна вода към основния резервоар на канала – езерото Гатун, което е на исторически ниски нива на запълняемост. Според Ерик Кордоба това ще изисква 2 милиарда долара и поне шест години работа.
Ерик Кордоба отбеляза, че каналът в момента изпуска вода от вторичен резервоар – езерото Алахуела, за да поддържа движението на 24 кораба. Според него над 24 кораба на ден ще могат да минават през канала само ако вали през месец май.
Панамският канал се простира от северозапад на югоизток от Панамския провлак – от град Колон на брега на Атлантическия океан до град Панама на брега на Тихия океан. Каналът се състои от изкуствени резервоари, свързани с канали. Преди сушата Панамският канал обработваше 3% от глобалната морска търговия и 46% от контейнерите, движещи се от Североизточна Азия към Източното крайбрежие на САЩ.
За Панама каналът е основният източник на доходи, носейки ѝ 4.3 милиарда долара през 2022 година.
Панамският канал е изкуствено прокопан канал, който пресича Панамския провлак в най-ниската му част на територията на Панама. Той свързва Тихия океан с Атлантическия океан и разделя Северна и Южна Америка. Обявен е за едно от Седемте чудеса на модерния свят.
Това е един от най-големите и трудни строителни проекти, чието прокопаване оказва значително влияние върху корабоплаването между двата океана, като елиминира необходимостта от изминаване на дългия и опасен път през Магелановия проток или нос Хорн в най-долната част на Южна Америка. Кораб, отправил се от Ню Йорк за Сан Франциско през канала, изминава 9500 км – по-малко от половината на курса от 22 500 км, ако обикаля около нос Хорн.
Панамският канал има дължина 81.6 км, дълбочина 12.5 метра и широчина 150 метра. Съоръжен е с три системи от шлюзове. За едно денонощие можеше да се прекоси от 48 кораба в най-добрите години.