Близо 70% от австрийските фирми отчитат запазване или подобряване на бизнес средата

Филип Купфер търговски съветник Австрия австрийски бизнес

Оптимистично настроените за 2024 г. са близо 20%

На среща с медии в Kronospan Design Center, Австрийското търговско представителство (ADVANTAGE AUSTRIA) у нас огласи резултатите от своята традиционна годишна анкета сред австрийските инвеститори в България, която оценява бизнес климата в страната. Проучването е проведено в края на 2023 г. с участието на 96 ръководители на австрийски компании.

В събитието се включиха Филип Купфер, търговски съветник към Посолството на Австрия и ръководител на ADVANTAGE AUSTRIA, председателят на Българската търговско-промишлена палата Цветан Симеонов и представители на австрийския бизнес.

Австрийският бизнес бе представен от Николай Банков, управител на „Кроношпан България“, Александър Сипек, управител на „ЕВН България Груп“ и Светла Несторова, главен изпълнителен директор и председател на управителния съвет на „Булстрад Живот Виена Иншурънс Груп“. Висшите мениджъри споделиха с аудиторията своя опит като австрийски инвеститори в нашата страна.

 „Като всяка година проучването сред австрийския бизнес в България на Advantage Austria e важна част от цялостната оценка на икономическата среда в България и нейните елементи. Като цяло няма съществени разлики в оценките за бизнес средата, сравнено и с ежегодно провеждащото се от БТПП проучване на Европалати в България“, отбеляза Цветан Симеонов. „Начинът на провеждане на проучването на Advantage Austria, позволява да бъдат поставени и повече въпроси за оценка на австрийските фирми, което ще бъде от полза и за БТПП при оформяне на позиции и политики по водещи икономически и инвестиционни теми в България.“

Според Николай Банков, увеличаването на ползването на дървесина и достигането на средно-европейските практики при устойчивото управление на горите ще ни гарантира поддържане на доброто им здравословно състояние и ще подпомогне

мебелната индустрия, бранш, който създава повече от 3% от БВП на България,

има допълнителен потенциал за развитие и ползи за обществото и осигурява заетост на населението в слабо развити райони на страната.

За Александър Сипек, България има значителен потенциал да привлече нови чуждестранни инвеститори, ако провежда стабилна и предвидима политика, реализира национална дигитализация на всички общински и държавни служби и положи усилия за обучаване на квалифициран работен персонал.

 „Пожелаваме си за 30 г. юбилей на фирмата в България да влезем в еврозоната. Това не само ще облекчи сектора от капиталова гледна точка, а и ще означава още по-добри условия за българските потребители“, отбеляза Светла Несторова.

Филип Купфер постави акцент върху

сравнително оптимистичните очаквания на българо-австрийския бизнес

въпреки сложната обстановка в света. Резултатите от анкетата отчитат по-голям оптимизъм за развитието на бизнес климата в България, като при 12% за миналата година сега делът на оптимистите достига 19 процента. „Австрийските компании в България гледат уверено напред и са готови за внедряването на изкуствения интелект и приемането на еврото в страната. В същото време много от тях изразяват опасения от неблагоприятната геополитическа обстановка на военни конфликти и санкции и виждат в този фактор най-голям повод за тревоги за своя бизнес“, посочи Купфер.

При общата оценка на бизнес климата у нас през миналата година 23% от анкетираните мениджъри (спрямо 19% за 2022 г.) отчитат подобрение, а 46% не виждат промяна. Значително по-нисък процент от тях докладват влошаване – 31% спрямо 45% при анкетата за 2022 г., отбелязва Филип Купфер.

По отношение на очакванията за бизнес средата през 2024 г. наблюдаваме по-изразен оптимизъм, като 19% предвиждат подобрение (при 12% миналата година), а 37% – влошаване (с 10 процентни пункта по-малко от предишното проучване). В същото време 43% не очакват съществени промени през годината.

При оценката на обществено-политическата рамка и институционална среда в България представителите на австрийските компании оценяват положително системата за мита и данъци у нас (81%), качеството на местните доставчици (66%), навременното плащане (62%) и разходите за труд (58%).

В същото време съществено неодобрение събират бюрократичните пречки (80%), борбата с корупцията и престъпността (79%), липсата на работна ръка (73%), политическата нестабилност (72%) и липсата на предвидима икономическа политика (71%).

Висок процент от мениджърите на австрийски компании (23%) очакват да увеличат своя персонал, 37% очакват ръст на оборотите, а 25% прогнозират увеличение на инвестициите. В оценката за развитието на продукти и услуги, базирани на изкуствен интелект, преобладават очаквания за нарастването на ролята на тази възлова иновация (40%).

С ниво на инвестициите от над 4.6 млрд. евро (според Българската народна банка)

Австрия е вторият най-голям чуждестранен инвеститор в България.

Сред австрийските фирми са A1, ЕVN, OMV, Vienna Insurance Group – Bulstrad, Uniqa, Mondi, Kronospan, Palfinger, Wienerberger, Sportalm, Baumit и други. Австрийските компании са не само сред най-големите, но и сред най-стабилните и надеждни работодатели и данъкоплатци в страната. България е в Топ 30 сред външнотърговските партньори на Австрия, а в класацията на България Австрия заема 28-о място при износа и 32-о място при вноса.

За първите девет месеца на 2023 г. външната търговия се развива много динамично. При търговията с услуги износ от Австрия към България възлиза на 271 млн. евро (+6.6% в сравнение със същия период на 2022 г.). Внос в Австрия от България е на стойност 626 млн. евро (+2.1%).

При търговията със стоки износ от Австрия към България е за 910 млн. евро (+7.1% в сравнение със същия период на 2022г.), а внос в Австрия от България е 723 млн. евро (+4.3%).

ADVANTAGE AUSTRIA със своята мрежа от около 100 офиса в повече от 70 страни предлага на австрийските компании и техните международни бизнес партньори всеобхватна палитра от услуги. Австрийското търговско представителство в София е част от Австрийското посолство и от Стопанската камара на Австрия и съществува в България от 70 години. Основната му задача е да съдейства за постоянното подобряване и разширяване на бизнес отношенията между Австрия и България. За тази цел се провеждат консултации на фирми и пазарни проучвания в различни сфери, осъществяват се контакти между австрийски и български фирми, организират се участия в панаири и изложения и се провеждат редица други мероприятия.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Очаквате ли цените на имотите да се повишат още след влизането ни в еврозоната?

Подкаст