Плевенската фирма „Мизия-96“, която е един от водещите производители на мъжки облекла в България, е експортно-ориентирана. Тя е специализирана в производство и търговия с готови шивашки изделия. Сред клиентите й са утвърдени фирми от Европа и 100% от продукцията на фирмата е предназначена за износ в Германия, Франция, Холандия, Словакия, Испания, Франция. Разплащанията по тези сделки са в евро, сочат данните от счетоводния отчет на дружеството.
През миналата година са произведени 412 372 изделия, като най-много са били мъжките сака и панталони. В сравнение с 2022 и 2021 г. това е най-малката бройка, излязла от шивашките цехове на фирмата.
Всички тези изделия са продадени, като те са осигурили на предприятието приходи от 18.29 млн. лева. В сравнение с 2022 година са реализирани повече изделия и са получени по-високи парични постъпления.
Доставките на материали и суровини са обезпечени с договори,
уточниха от компанията.
Оперативният финансов резултат на плевенската фабрика през миналата година е загуба от 370 хил. лева, но тя осезаемо намалява в сравнение с предишните две години. Тогава тя е била съответно в размер на 2.98 млн. лева и 5.84 млн. лева, отбелязват мениджърите на „Мизия-96“.
Това подобрение на финансовия резултат на фирмата и следствие от по-високите парични постъпления. Реализираните нетни приходи от продажби на готова продукция са на стойност 18.40 млн. лева в края на декември спрямо 15 млн. лева през 2022 година. От „Мизия-96“ отчитат и приходи от финансирания по оперативни програми на Европейския съюз в размер на 32 хил. лева и от правителството за 21 хил. лева.
Извършените разходи в предприятието по основната производствена дейност на годишна база също се увеличават, като са в размер на 18.85 млн. лева. Похарчените средства по икономически елементи са 18.77 млн. лева, а финансовите харчове пък са 85 хил. лева. С 801 хил. лева са повече парични средства са похарчени между януари и декември миналата година.
Преобладаващата част от материалните запаси се пада на материалите, на които са 59.84 процента, като размерът им се увеличава на годишна база.
Търговските и други вземания са от клиенти и данъци за възстановяване.
В същото време фирмата има и текущи задължения към доставчици и клиенти за 2.54 млн. лева. Дългът към персонала пък е за 890 хил. лева.
Финансовите резултати на „Мизия-96“ отразяват следствият от кризата с ковид-19, войната в Украйна, непрексънато нарастващите цени на енергоносителите, посочват мениджърите на фирмата.
„Мизия-96“ работи с привлечен капитал. Фирмата има кредити за оборотни средства, отпуснати във валута и лева от „УниКредит Булбанк“, „Банка ДСК“ и „Райфайзенбанк България“- клон Плевен.
Фирмата работи по програми за оптимизиране на разходите, най-вече за администрация и управление и за външни услуги. Дружеството поддържа достатъчно парични средства, за да може да погасява текущите си задължения в срок.
Производствената дейност на „Мизия-96“ е екологично чиста и съобразена с изискванията на Министерството на околната среда и водите и европейските директиви.
Рискове
Пазарният риск при фирмата е свързан с вероятността на неблагоприятни промени в пазарната конюнктура – ценови равнища на изделията, които се произвеждат, обема на търсене и предлагане, предпочитанията на потребителиет на такъв тип изделия, конкурентната среда.
Дружеството се контролира от „Мизия-95“ АД, което има дял от 65.07% в капитала, и Христофор Петков Дочев с 13.62% от книжата с право на глас. Останалите акции са собственост на индивидуални инвеститори.
Акциите на „Мизия-96“ АД се търгуват на „Българска фондова борса. През последните дванадесет месеца цените им направиха рязък скок. От 20 лева за един брой през февруари миналата година, след август и до момента се котират по 35 лева.