Официално откриха тунел “Железница”

Железница

Това сложно технологично съоръжение – тунелът “Железница” е крачка към така дългоочакваната връзка между Централна Европа, през България, Видин, Кулата и Гърция. Това заяви министър-председателят акад. Николай Денков по време на официалното му откриване. 

Премиерът подчерта, че строителството е приоритет за настоящото правителство. Той добави и че всеки ден забавяне на довършването на магистралата създава риск както за още загубени животи, така и за местообитанията, заради чието опазване решението за строежа на магистралата се отлагаше с години. Премиерът изтъкна, че по темата са проведени разговори с Европейската комисия. Той обясни, че е предложено решение, което е логично, разбираемо, щадящо за природата и възможно най-прагматично. Ето защо той и екипът му очакват положително решение в най-кратки срокове. 

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков подчерта, че церемонията по пускането на движението през тунел „Железница“ и отсечките преди и след него бележи стъпка към постигането на пълноценна транспортна свързаност на България с нейните съседи, в частност с Гърция. Той напомни, че стартиралият през 2019 г. проект е преживял три редовни и четири служебни кабинета и така е добър пример за приемственост и устойчивост в регионалната политика, тъй като всеки от тези кабинети има принос за осъществяването на стратегическия приоритет за България.

Регионалният министър отбеляза, че въпреки че откритият участък от АМ „Струма“ е само 4.4 км, той е изключително сложен като инженерни решения и е показателен за способностите на българската инженерно-техническа мисъл и за капацитета на българските проектанти, строители и надзорници.

Цеков допълни, че от магистралата остават 26 км между Симитли и Кресна, за които през следващите две седмици очаква решение. Той изрази  надежда, че през 2027 г. или през 2028 г. ще има пълноценна магистрална свързаност между София, границата ни с Гърция, както и съществена завършеност на връзката, която да отведе трафика до румънската граница. След встъпителните си думи министър Цеков връчи удостоверението за ползване на участъка на инвеститора – Агенция „Пътна инфраструктура“.

Министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков подчерта, че с осигуреното финансиране по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ вече сме по-близо до свързаността с Гърция. По думите му заради геополитическата обстановка в региона транспортната свързаност по оста Север-Юг и завършването на магистрала “Струма” придобиват още по-голямо значение за икономиката и туризма.

Марина Кирова, съветник по икономическо управление и европейски семестър в представителството на Европейската комисия в България, отбеляза, че европейската солидарност е силна не просто с размера на паричните средства, а с добавената стойност на модернизацията, в която се инвестират. По думите й ползите от тунел „Железница“ са очевидни – повече безопасност и превенция на катастрофи, намаляване вредните емисии. Тя обясни, че досега построената част от автомагистрала „Струма“ струва близо 580 млн. евро и тези пари се отпускат по линия на политиката на сближаване на Европейския съюз. 

Марина Кирова посочи и че магистралата свързва София и Солун, а в по-широк контекст дава възможност за пътна връзка между Хамбург, Германия и Солун. Освен това оста България – Гърция може да бъде част от коридорите на солидарността, за превоз на стоки, наложени извънредно заради агресията на Русия срещу Украйна. Тя добави, че Европейския съюз ще продължи да подкрепя развитието на устойчива транспортна инфраструктура и подобряването на пътната безопасност в България като инвестира 1.9 милиарда евро в още мащабни проекти през програмния период до 2027 година.

Тунелът „Железница“ е с дължина около 2 км и е най-дългият пътен тунел, изграждан досега у нас. Заедно с отсечките преди и след него, в експлоатация се въвеждат 5 км автомагистрален път. Автомагистрала „Струма“ е част от коридор „Ориент/Източно Средиземноморие“, който свързва Видин с Кулата, и по нея преминава пътният трафик за Гърция. Направлението се използва като най-кратък маршрут между Западна, Централна Европа и Бяло море, а също и като връзка на Европа с Азия. 

Тунелът е с две отделни тръби за движение. Дължината на всяка е около 2 километра. Съоръжението е с всички системи за безопасност, енергоефективно осветление, вентилация, видеонаблюдение, пожароизвестяване, интелигентна система за управление на трафика, аварийни SOS кабини, електронна система за контрол на достъпа.

Между тръбите има четири напречни връзки за пешеходци и още две за автомобили, по които ще могат да минават линейки, пожарни и други специализирани машини. В случай на пътен инцидент или затваряне на една от тръбите те ще се използват за безопасно извеждане на пътниците. Изграден е и обслужващ път при южния портал на тунела откъм Симитли, площадка за хеликоптер, два моста над Суха река, подпорна стена.

Тунелът е изграден по нов австрийски метод. На денонощие са прокопавани около метър и половина във всяка тръба и веднага след това е изграждана първичната облицовка на съоръжението с крепежни елементи, пръскан бетон и анкери.

При строителството му са вградени и четири икони на Св. „Иван Рилски“, каквито са традициите в тунелното строителство. Изображенията на светеца са поставени в началото и в края на двете тръби на съоръжението. В момента светите изображения не са видими, тъй като са покрити при изграждането на вторичната облицовка на съоръжението. Поверието при вграждането на иконите е, че те пазят работниците при строителството на обекта, а след това и всички пътуващи.

При строителството на мостовото съоръжение над река Струма преди „Железница“ за първи път у нас е използвана технологията „потактово избутване“ на стоманобетоновата конструкция. Прилагането и ще улесни преминаването на участъка над 6 препятствия – р. Струма, път I-1 София – Кулата, жп линията София – Кулата, общинския път Благоевград – Симитли и служебен път до северния портал, без това да налага ограничаване на интензивния трафик по път Е-79 по време на строителството.

Характерното при тази иновативна технология е, че работна площадка се използва за изработване на отделните елементи, които с хидравлична система се повдигат и избутват напред, като всеки един елемент се монтира пред готовия. Виадуктът е с две самостоятелни съоръжения за двете посоки на движение. Платното за Кулата е с дължина 510 м, а за София – 560 метра. Височината на моста е между 10 м и 18 м, а разстоянието между колоните е от 45 до 60 метра.

АМ „Струма“ е първият инфраструктурен обект, на който е изградена хеликоптерна площадка. Тя е на около 410 м. от южния портал на тунела, пътувайки от Благоевград към Кулата и на 40 метра от път І-1 (Е-79). До съоръжението ще може да се достигне както от първокласния път, през отбивката при разклона за село Железница, така и от новия участък от автомагистралата. Площадката е с асфалтобетон и размери 40 метра на 40 метра. Разположена е на 315 метра надморска височина и при определянето на точното ѝ местоположение е съобразена и скоростта на вятъра в района, известен като роза на ветровете. 

Съоръжението е с видеонаблюдение и всички необходими системи за сигурност и комуникация, пожароизвестяване, които са част от системите за безопасност на тунел „Железница“. На хеликоптерната площадка ще могат да излитат и кацат медицински вертолети до 3.750 тона. Максималното тегло на една медицинска въздушна линейка заедно с оборудване, гориво и екипаж е около 3.175 тона. Хеликоптерната площадка ще може да се ползва и от вертолети на държавни институции – ВВС за спасителни операции при тежки или масови инциденти, включително и от планинската спасителна служба.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Осезаема ли е разликата в битовите сметки спрямо миналогодишните ви разходи?

Подкаст