Край на вноса на руски петрол в България, дизелът и бензинът леко поскъпват

край на вноса

От днес, 1 март, България не може да използва и да внася руски петрол за производство на горива. Вносът на суровината от Москва спира след като депутатите предсрочно прекратиха дерогацията, която ЕК бе дала на страната ни до края на тази година.

Първоначално изключението трябваше да е в сила до края на годината, но депутатите намалиха значително срока, за да не се финансира индиректно Русия. От 1 януари беше прекратен и износът на преработени продукти.

Ден преди да влезе в сила забраната за ползване на руски петрол у нас, правителственият авиоотряд предупреди, че ще се наложи да спре да изпълнява полети. В писмо ръководителят на Държавния авиационен оператор Златко Златев уведоми транспортния министър, че на практика от 1 март нямат доставчик на керосин. Изходът бил дерогацията за тях да продължи да действа или хазната да плаща по-скъпо за гориво.

Днес премиерът Николай Денков заяви, че риск от недостиг на горива към момента няма, но пък има е възможно да има скок в цените и това зависи от няколко фактора.

Това, което трябва да знаем, е, че трябва да се запази „Лукойл” да работи, за да нямаме шоково поскъпване на цените. За това се борихме досега. Оттук нататък дали ще има последващо повишение зависи на първо място от международните пазари и на второ – дали „Лукой” ще успее да осигури доставките на нефт”, каза министър-председателят.

Количествата от Русия са заместени с внос от Казахстан, Ирак и Тунис. Всъщност казахстанският сорт е основният заместител, защото има сходни характеристики като руския “Уралс”. Цената му обаче е по-висока – разликата с руския е 2,50 долара.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Осезаема ли е разликата в битовите сметки спрямо миналогодишните ви разходи?

Подкаст