Аварийни кацания, промени в ръководството, а сега и липса на договори. Boeing има нов проблем. Американската корпорация отчете рекордно 16-кратно намаление на поръчките за нови самолети. Ако през март тя се съгласи да достави 113 самолета, то през април се съгласи да достави само седем. Освен това производителят ще трябва да докладва подробно на авиационния регулатор. И въпреки че резултатите от проверките все още не са обявени, репутацията на марката вече е пострадала. Въпреки това някои анализатори са уверени, че компанията все пак ще оцелее. Ще се справи ли наистина авиокорпорацията със следващата криза?
Проблемите започнаха да тормозят Boeing през януари 2024 година. През последните шест месеца са се случили най-малко шест инцидента с пътнически самолети 737 MAX. Имаше проблеми с аварийния люк от едната страна, който се откъсната по време на полет, а гумата от другата страна е излетяла при излитане. В резултат на това целият флот от серия MAX беше спрян от полети за няколко седмици, а акциите на компанията паднаха в цената с 10 процента.

В резултат на това
най-големият европейски производител Airbus започна да привлича клиенти.
И все пак генералният директор на консултантската компания Friendly Avia Support Александър Ланецки не вижда проблем в това. “Boeing, заедно с Airbus, споделят световния пазар за самолети за дълги разстояния. Airbus няма да изхвърли Boeing от пазара. Ако нещата станат наистина зле, американското правителство има лостове да принуди хората да купуват тези продукти. Те няма да купуват при търговски условия, което означава, че както Еманюел Макрон летеше и продаваше Airbus, така и следващият президент на Америка ще лети до някоя богата съюзническа страна като Саудитска Арабия и ще убеди шейха да купи 100 “Боинг”-а, но ще бъде необходимо закупуване на 500.”
След всеки инцидент със самолети “Боинг” Федералната авиационна администрация на САЩ започва разследване.
И всеки от тях разкри нови нарушения в производствените процеси на корпорацията. Първоначално това се отнася само за серията 737 MAX, а през май самият Boeing докладва на регулатора, че моделите Dreamliner също си заслужават проверка. Оказа се, че техническата документация за тях е попълнена без надлежни тестове.
Но дори ако Boeing напълно загуби пазара на гражданската авиация, той има други източници на доходи. Теоретично те могат напълно да спрат да произвеждат пътнически самолети. Като минимум остава пазарът на товарни самолети, военни и технически поръчки.
Сега компанията не само пропуска нови договори, но и губи вече подписаните.
Според изчисленията на компанията, само през април клиентите са отказали да закупят 33 самолета. Това обаче не е проблем за голям производител като Boeing. Като цяло портфолиото от поръчки както на Boeing, така и на Airbus, е планирано за три или дори пет или повече години предварително.

Boeing може само да падне, затвори и фалира заедно с държавата и нищо друго. Поне през следващите десетилетия.
Редица анализатори отбелзват, че
Boeing вече е имала кризи, дори и по-големи, но компанията се е справяла с тях.
Например, системни грешки доведоха до самолетна катастрофа в Индонезия през 2018 г. и в Етиопия година по-късно. Тогава няколкостотин души загинаха, а самолетите от серията 737 MAX бяха забранени за експлоатация за първи път. Но изискването продължи само една година. Тогава, както и сега, компанията увери, че отстранява проблемите и няма причина за безпокойство. Ще мине една година, шумът може да отшуми още по-рано, а компанията отново ще има договори и поръчки.
Това се е случвало вече повече от веднъж, тоест имаха бедствия една след друга и спираха работа, след това я възстановяваха, сега изпитват временни затруднения, но най-вероятно корпорацията Boeing ще остане на повърхността.
Инвеститорите са съгласни с това.
Да, от началото на годината акциите на корпорацията са поевтинели с 30 процента. Но според портала MarketWatch само един от 30 анализатори препоръчва продажбата им.