На фона на нарастващите мита в Европейския съюз върху китайските електрически автомобили, компанията BYD планира да построи завод в Турция, пише Bloomberg. Това трябва да опрости достъпа на концерна до пазара на Европейския съюз. Според агенцията, строителството ще струва 1 милиард долара, а споразумението с BYD ще бъде обявено официално от турския президент Реджеп Тайип Ердоган в понеделник, 8 юли.
Китайските електрически автомобили почти настигнаха Tesla по отношение на глобалните продажби. А BYD продаде над 400 хиляди коли през второто тримесечие на 2024 г., подобрявайки резултата си с почти една четвърт, пише Reuters. Световният лидер все още е американската Tesla, но китайският концерн успя значително да намали разликата до 18 хиляди автомобила. И това е въпреки факта, че американските власти през май увеличиха четирикратно митата върху електрическите автомобили от Китай до 100 процента. Подобни мерки се въвеждат и в Европейския съюз. Там данъкът за колите BYD е увеличен на 17% от 5 юли, а за колите от някои други марки – до 37 процента.
Брюксел обясни решението си с това, че
китайските производители получават несправедливи субсидии от властите
и това може да навреди на европейските компании. Според някои експерти, дори подобни мерки няма да попречат на разширяването на използването на електрическите превозни средства от Китай. Успехът на BYD не дойде от автомобилите, а от факта, че това беше най-голямата фирма за производство на батерии.
След като се сдобиха с батерии, а това са технологии, суровини, вериги за доставки и така нататък, би било странно да не преминат към производството на електрически превозни средства. Борбата с тях е много, много трудна. Самата Европа е в патова ситуация, защото без повишаване на митата, европейските производители ще загубят тази ценова война, а нивата на митата, които се предлагат в момента, не са в състояние да ограничат агресията, с която действат китайските производители.
Те продават електрическите си автомобили в Европа с много по-високи маржове, отколкото в Китай.
И повишаването на тарифите означава влизане в пряка конфронтация с Китай,
защото китайските автомобилни производители поискаха китайското правителство да въведе ответни мерки и те имат какво да отговорят.
Надпреварата между американската Tesla и китайската BYD продължава от години. През юли 2022 г. китайският концерн вече беше станал световен лидер по обеми на продажби. Но по-късно Тесла успя да си върне загубените позиции. В края на 2023 г. BYD отново изпревари американската компания, но не за дълго.
Успехът на марката се дължи на факта, че предлага достъпни електрически автомобили в масовия сегмент.
Според всички прогнози през 2024 г. BYD ще бъде марка номер едно по отношение на броя на продадените електрически автомобили. Така че това е количествен лидер. В парично изражение Tesla все още остава на първо място, но очевидно и това е временно.
Причината за успеха му е, че BYD, за разлика от Tesla, се фокусира върху бюджетния сегмент. Да, те може да са технологично по-ниски, но, първо, те могат да предложат голям брой автомобили, тоест имат производствени възможности, които Tesla няма, и второ, те наистина са осезаемо по-евтини.