След масовите оставки една от най-значимите изложби за съвременно изкуство “Documenta” е с ново жури

Documenta


“Documenta” – една от най-значимите изложби за съвременно изкуство, основана през 1955 г. в Германия, и провеждаща се на всеки пет години, официално обяви новата си комисия за подбор. Тя е натоварена с намирането на следващия артистичен директор на прочутото германско изложение – търсене, което все още продължава, тъй като първоначалната комисия подаде масова оставка през 2023 година.

Управляващият директор на “Documenta” Андреас Хофман изрази увереност, че новата комисия по подбора ще направи така, че всеки да се чувства желан гост в Касел на “Documenta 16” през 2027 година.

Новата комисия се състои от шестима души: Йълмаз Дзивиор, Серджо Еделстийн, Н’Гоне Фал, Гридтия Гауеуонг, Мами Катаока и Ясмил Реймънд, като всички те, с изключение на един, вече са били куратори на поне едно голямо биенале.

Йълмаз Дзивиор

Тази група включва трима души, живеещи в Германия – Йълмаз Дзивиор, Серджо Еделстийн и Ясмил Реймънд, докато предишната комисия не включваше нито един от страната, от която е и основателят на изложбата.

Серджо Еделщайн
Серджо Еделстийн

Смята се, че Серджо Еделстийн, който е с израелски произход, ще бъде възприет като отговор на критиките, че “Documenta 15” през 2022 г. е била антисемитски настроена.

В предишния състав на “Documenta” имаше художничка от Израел, но тя подаде оставка, след нападението на “Хамас” над страната й на 7 октомври 2023 година.

Ясмил Реймънд

В Германия Дзивиор и Реймънд вече са добре познати – първият е директор на музея “Лудвиг” в Кьолн, а дамата – ръководи музея “Портикус” и прочутото художествено училище “Щеделшуле” във Франкфурт.

Еделстийн, който разпределя времето си между Берлин и Тел Авив, е основател, дългогодишен директор, и главен куратор на Центъра за съвременно изкуство в Тел Авив.

Н’Гоне Фал

От останалите, Н’Гоне Фал е била директор на “Revue Noire” – списание, посветено на африканското изкуство.

Гридтия Гауеуонг

Гридтия Гауеуонг е артистичен директор на Центъра за изкуство “Джим Томпсън” в Банкок.

Мами Катаока

Мами Катаока е директор на Музея за изкуство “Мори” в Токио.

Шестимата куратори сега заместват други шестима, които внезапно напуснаха през ноември 2023 година. Приблизително по същото време, когато се отказа израелската художничка Брача Л. Етингер, индийският поет Ранджит Хоскоте стана обект на полемика, след като в германската преса се появи писмо, подписано от него, инициирано от палестинската организация – BDS (бойкот, спиране на инвестициите и санкции). В резултат на писмото той също подаде оставка.

След това още други четирима куратори напуснаха. Това бяха – Симон Нжами, Гонг Ян, Катрин Ромберг и Мария Инес Родригес, които обявиха, че липсва “открит обмен на идеи и развитие на сложни и нюансирани художествени подходи, които художниците и кураторите на “Documenta 15″ заслужават”.

Масовото напускане само засили опасенията, че “Documenta” може никога да не успее да се възстанови след скандалите, които връхлетяха”Documenta 15″ през 2022 година. Те доведоха до проверки на произведения на изкуството, до критики за антисемитски образи и пропалестинска политика.

Ръководството на “Documenta” увери, че следващото издание, планирано за 2027 г., все пак ще го има. Нейни представители обявиха, че няма да изискват спазването на някакъв определен кодекс за поведение, но ще разширят състава на надзорния си съвет, като ще включат повече представители на Касел, от германската провинция Хесен, където именнно “Documenta” се провежда на всеки пет години.

Предстои към “Documenta” да бъде създаден и Научно-консултативен съвет от експерти.

Ще се въведе и едно допълнително изискване към следващия артистичен директор на “Documenta”- той ще трябва да изнесе лекция на тема как разбира зачитането на човешкото достойнство и как това ще бъде гарантирано във форума, който ще курира.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

This poll is no longer accepting votes

Смятате ли, че масовите назначения без конкурс в бордовете на държавните фирми трябва да продължават?

Подкаст