Платформата Spotify, позната ни главно като приложение за стрийминг на музика, се превръща в нещо повече – социална мрежа за аудио продукти. В комбинация с обновлението на приложението през 2023 г., което добави лента за откриване в стил TikTok, профили на изпълнители, където създателите могат да рекламират стоки и билети за концерти, както и възможността за публикуване на истории, приложението на Spotify се оформя като социална мрежа, съсредоточена върху аудио продукти, а не само като приложение за стрийминг на музика.
С пускането на опция “коментари” към подкастите си, Spotify прави още една крачка към изграждането на обратна връзка със слушателите. Чрез коментарите, създателите на подкасти вече могат да общуват директно със своите слушатели, както и чрез други интерактивни функции като анкети и въпроси и отговори.

Въпросът сега е дали Spotify ще добави нещо подобно за музикални изпълнители в бъдеще. Това може да бъде още по-силно допълнение към приложението, тъй като фенските бази около музикантите са склонни да бъдат по-големи и по-активни от тези около повечето подкасти.
Говорейки с вицепрезидента на Spotify Мая Проховиник за пускането на коментари в подкастите, ние зададохме въпрос за добавяне на поддръжка за коментари и на страниците на изпълнители. Проховиник не отрече директно, че подобна идея се обмисля, вместо това първоначално отказа да коментира, преди да добави: „Виждам свят, в който разширяваме други формати в Spotify, но винаги искаме да правим каквото е правилно за формата и този тип създатели и изпълнители.”
Трябва да се отбележи, че идеята за изграждане на социална мрежа в музикално приложение е била опитвана и преди от основния конкурент на Spotify – Apple.

През 2010 г. Стив Джобс представи новата социална мрежа на iTunes, Ping, като „Facebook и Twitter срещат iTunes“, наричайки я „социална мрежа изцяло за музика“. Малко след смъртта на Джобс, Apple закри Ping през 2012 г., рядък провал за производителя на iPhone. По-късно Apple опита отново със социална функция за музиканти, Connect, която също не просъществува дълго.
За разлика от Apple, Spotify никога не е заявявал открито, че изгражда социална мрежа, фокусирана върху аудио съдържанието. Вместо това, компанията тихо и постепенно въведе серия от функции, които просто правят приложението по-социално, както за създателите на съдържание, така и за техните фенове. С преобразяването на приложението миналата година например, Spotify добави видео канали в цялата си начална страница, включително раздели за музика, подкасти и сега и аудиокниги. Въпреки че дизайнът на тези канали е бил променян след пускането, ходът послужи като сигнал, че Spotify се учи от предпочитаната от Gen Z социална мрежа TikTok, когато проектира свой собствен продукт.
Главният изпълнителен директор на Spotify Даниел Ек говори за влиянието на TikTok по време на отчета за приходите на компанията за първото тримесечие на 2024 г. Той каза на инвеститорите, че TikTok и други платформи са „подобрили потребителското изживяване“ и че индустрията „се учи от тези тенденции и се опитва да усъвършенства своите продукти“.
„… Не сме по-различни от никого другиго, тъй като се опитваме да се учим от пазара“, каза Ек, намеквайки за вдъхновението от TikTok. „Ние научаваме какво харесват потребителите. Опитваме се да го подобрим и да създадем възможно най-доброто потребителско изживяване.“
През последната година компанията добави и нови начини за артистите да достигнат до феновете си, чрез функцията Spotify Clips, която работи по сходен начин със Stories в други социални мрежи. Тук артистите могат да добавят 30-секундни видеоклипове към своите профилни страници и страници на албуми.

Изпълнителите също могат да оведомяват феновете за нови издания със страници за обратно броене (Countdown Pages), а феновете продължават да получават информация от любимите си изпълнители чрез видео съобщения с кампания на Spotify Wrapped. Междувременно потребителите на апликацията могат да продължат да следват създатели на съдържание и приятели в платформата, за да бъдат информирани за най-новата музика и събития, както и да видят какво слушат приятелите им. Те могат да си сътрудничат за създаване на плейлисти с други по много начини, включително и в реално време. Компанията беше забелязана по-рано да тества функция за общност (Community), която би позволила на потребителите да виждат в реално време какво слушат другите.
С добавянето на коментари, Spotify си представя приложение, където потребителите не само пускат аудио и след това връщат телефона си в джоба, а такова, където са активно ангажирани, споделяйки своите мисли, чувства и мнения, както биха го направили в традиционна социална мрежа.
В комбинация, тези функции започват да превръщат приложението в нещо повече от обикновен стрийминг на музика, а в такова, което се стреми да се състезава за времето на потребителите – и в крайна сметка, за рекламните долари – изразходвани в по-големите социални мрежи.
Четете още на : Spotify добави музикални видеоклипове към платформата.