Обособяването на Обзор и околните села като самостоятелна община може да стане само с президентски указ, но няма срок за издаването му от държавния глава. Това реши с окончателно решение петчленен състав на Върховния административен съд, който потвърди решението на първоинстанционния по делото, заведено от привържениците на отделянето.
След дългогодишно утвърждаване на инициативата битката за независимост навлезе в активна фаза преди три години с провеждане на успешен референдум. Жителите на Обзор гласуваха за отделянето, но пък близките села се обявиха против него в контрадопитване. Министерският съвет подкрепи първите и предложи на президента да издаде съответен указ. След като Румен Радев не го направи в продължение на две години, през 2023 г. служебното правителство реши да оттегли предложението до държавния глава с мотивите на несъгласните с промяната – че Обзор няма да може да акумулира свои приходи, не разполага с нужната социална и техническа структура, а и населението е под прага за създаване на община.
В крайна сметка казусът стигна до съда по жалби на кмета на Обзор, група граждани и Инициативен комитет за обособяването на новата община. Първоначално ВАС прогласи за нищожно решението на кабинета, с което беше оттеглено предложението до президента да издаде указ за отделяне. Аргументът е, че след проведения референдум е изготвен доклад на областния управител, Министерският съвет е взел такова решение и е отправил предложението до държавния глава. Не бил налице и мълчалив отказ за издаване на указ, тъй като актовете на президента са изключени поначало от съдебен административен контрол.
Освен това съдът посочва, че държавният глава не е обвързан нито със срок за издаване на указ, нито с неговото съдържание, независимо от становището на кабинета. Важно обстоятелство в случая е и проведеното през есента на 2021 г. 18-ото преброяване на населението и жилищния фонд, по време на което президентът не е имал и възможност да издаде указ заради изрична забрана в Закона за преброяване на населението и жилищния фонд.
След приключването на преброяването от президента е изискана информация за наличие на условия за обособяване на самостоятелна община. Но вместо да предостави такава, Министерският съвет оттегля направеното през 2021 г. предложение за отделяне и отменя решението си в тази насока. А с това изземва правомощията на държавния глава да довърши производството.
Според съда нито Конституцията, нито Законът за административно-териториалното устройство предвиждат правомощие на Министерския съвет да оттегля или отменя решенията си. Само и единствено в правомощията на президента е да прецени дали да утвърди, или не решението на МС, без да е обвързан със срок за това, е крайният извод на съда.