Albemarle – световен лидер в производството на литий, иска държавна подкрепа

Albemarle - лидерът в производството на литий, иска държавна подкрепа

Най-големият производител на литий в света Albemarle настоява за правителствена интервенция, която да отслаби доминиращата позиция на Китай на пазара на елементите, които се влагат в захранването на електрическите коли (EVs). Главният изпълнителен директор на регистрираната в Северна Калифорния компания Кент Мастърс иска по-голяма помощ от страните и от производителите на коли за преодоляване на китайската конкуренция след колапса на котировките на лития – ключов компонент за направата на батериите, влагани в електрическите и хибридните автомобили.

“Ако искаме да изградим западни вериги за доставки (на EVs), са необходими действия сега”, коментира Мастърс.

Резкият спад на литиевите цени затрудни сериозно западните компании да се конкурират с китайските си съперници, които имат по-ниски производствени разходи, и принуди Albemarle да съкрати плановете си разрастване. Котировките на метала потънаха с над 80% – до под 12 хил. щ. долара за тон от началото на 2023-а насам заради забавянето на продажбите на EVs в глобален мащаб и вълната от нови доставки. В допълнение, водещата законодателна инициатива за борба с промените на климата на американския президент Джо Байдън – Законът за редукция на инфлацията, не успя да ограничи зависимостта на Запада от минерали като лития, твърди Мастърс.

Albemarle обяви в средата на седмицата втори набор от мерки за намаляване на разходите от началото на годината, който включва консервиране на производствена линия и прекратяване на разширяването на процеса на рафиниране на литиев хидроксид в завода в Австралия. Този акт ще намали с около 1 млрд. щ. долара фирмения баланс и ще доведе до съкращаването на 300 работни места – резултат, който дава представа за голямото превъзходство на Китай в прераотката на стратегически минерали.

Китай преработва 65% от световния литий, по данни на групата, предоставяща информация за суровините Benchmark Mineral Intelligence. Китайският колос печели от по-ниските строителни разходи, субсидиите и технологичния ноу-хау.

Проблемите на Albemarle, която се бори да намери опитни работници да управляват сложната дейност в австралийския й завод, са, че мениджърите й не могат да мобилизират западните правителства за по-решителна намеса. Австралийската министърка на природните ресурси Маделин Кинг обеща на 1 август да ускори планираните данъчни стимули за процесите по преработка на жизнено важни минерали.

Европейски компании като AMG Critical Materials, която пристъпва към изграждането на малка рафинерия за литий в Германия, пък вярва, че ще може да се конкурира с китайските си съперници като използва последната иновативна технология за редуциране на оперативните разходи. Главният изпълнителен директор на германската фирма Хайнц Шимелбуш коментира, че “в интерес на истината, не очаква сериозни пречки” пред въвеждането в експлоатация на първата производствена линия и управлението й, предвид дългогодишните традиции на страната в сферата на лития и на химикалите”.

Законът за редукция на инфлацията на Байдън, предвиждащ инвестиции в размер на 369 млрд. щ. долара за борба с промените на климата, насърчи изграждането на множество заводи за производство на електрически автомобили и на батерии в най-голямото стопанство на планетата. Мастърс оценява законодателната рамка като “важна”, но “не и реално прецизирана до жизнено важните минерали”.

Albemarle е изградила стратегията си върху очакванията, че производителите на коли ще плащат надбавка за лития, с което да си гарантират данъчни кредити за превозните си средства, съгласно закона. По този начин те ще се възползват от потребителски данъчен заем от 3750 долара на кола, слязла от производствените линии в Северна Америка, ако вложените в батериите материали над определено равнище са произведени у дома или идват от подбрани търговски партньори или от рециклиране.

Американският производител на литий отчете нетна загуба от 188 млн. щ. долара през второто тримесечие – рязък контраст с чистия приход от 650 млн. щ. долара през същия период на 2023-а. Анализатори на банка “Беренберг” са пресметнали, че Albemarle ще има нужда от капиталова инжекция в размер на 2 млрд. щ. долара, за да не наруши дълговите си ангажименти през идната година. Мастърс обаче е убеден, че ще успее да преодолее спада като използва фирмения баланс.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че трябва да бъдат наложени по-строги правила за използването на електрически тротинетки?

Подкаст