Дремещо чешко градче ще помага на Европа да се конкурира на световния пазар за чипове

Дремещо чешко градче ще помага на Европа да се конкурира на световния пазар за чипове

Чешкото градче Рожнов под Радостем е известно най-вече с напоените с ром кексове и с музея на открито, в който са изложени стари исторически дървени къщи. Поне допреди два месеца когато през юни се появи изненадващата новина, че американският производител на чипове ON Semiconductor Corp. (Onsemi) е избрал именно това населено място да изгради нов производствен център за 2 млрд. щ. долара. А през последните няколко седмици последваха множество посещения от строителни предприемачи, шефове на местни университети и на официални правителствени представители, преследвани от телевизионни екипи.

Интересът не е учудващ, защото инвестицията ще е най-голямата от чуждестранна компания в Чешката република от три десетилетия насам. Тя показва също, че се появяват повече желаещи да следват схемата за производство на ново поколение микрочипове в тези малки градчета, смятани за задния двор на Европа.

Onsemi ще разшири съществуваща производствена база, за да произвежда чипове за електрически коли (EVs) и за сектора за възобновяема енергия и вече има сключен договор с “Фолксваген”. Успехът не само е важен за градчето и за стагниращата чешка икономика, но също е и възможност за Европейския съюз да си гарантира доставки в условията на глобалната битка за жизнено важни елементи.

“Полупроводниците са се превърнали в гръбнака на модерната икономика”, посочва чешкият министър на промишлеността и търговията Йозеф Сикела. И допълва, че “колкото повече от тези нови технологии могат да се приозвеждат на местна почва, толкова по-добре ще е за сигурността на стопанството”.

Инвестицията на американската фирма е скромна в сравнение с други проекти на територията на Европа. Но сегашното предприятие в Рожнов вече играе сериозна роля в рамките на компанията защото проектира и произвежда полупроводници. Което е ключово за насочването на чешкото стопанство към по-рентабилна и по-малко трудоемка промишленост от производството на традиционни автомобили и авточасти.

Близо 2200 служители на Onsemi в страната произвеждат по 10 млн. чипове на ден за коли, промишлени и телекомуникационни потребители като “Бе Ем Ве”, “Мерцедес-Бенц”, “Сименс”, “Епъл” и “Самсунг електроникс”. Планираната инвестиция ще разкрие само 800 нови работни места през следващите седем години, но американската компания очаква годишните приходи от предприятието в Рожнов да се увеличат четворно – до поне 1.2 млрд. щ. долара, защото разширението ще се съсредоточи върху по-рентабилните силициево-карбидни полупроводници с по-висок капацитет.

Първото предизвикателство е да се гарантира, че градчето от 16 хил. жители ще може да се справи с разрастването. За да успокои тревогите на местното население от недостига на училища, лекари и жилища, кметът Ян Кучера обещава да построи между 300 и 400 нови апартамента, а градската управа да похарчи 85 млн. щ. долара за обновяване на местните пътища, паркинги и други услуги.

Перспективата за Рожнов да стане част от следващата индустриална епоха е в рязък контраст със съседния регион около Острава – само на част път с кола. От края на комунизма през 1989-а най-източната част на Чешката република е поразена от дълбокия спад на традиционните за нея минен и металургичен сектор и от хронична безработица. През това лято производител на стомана в Острава със затихващи операции обяви несъстоятелност след като не успя да плати сметките за енергия и заплатите на почти 5000 работни.и

Производството на полупроводници в Рожнов датира от първите дни на студената война когато тогавашната Чехословакия е преместила в него част от дейностите в областта на електрониката от място близко до германската граница. След падането на Берлинската стена, конгломератът, известен по онова време като “Тесла Рожнов”, се разпада и поделението му за чипове е продадено на пионера в сферата на мобилните телефони “Моторола”, а по-късно става част от базирания в щата Аризона Onsemi.

Новото предприятие ще изпълнява целия производствен цикъл – от “отглеждането” на кристалите от силициев карбид до крайния продукт. Което означава, че чиповете ще се произвеждат по-близо до потребителите от автомобилния сектор – традиционният двигател на чешката икономика, който в момента е под сериозен натиск от бързо нарастващите заплати, от пробивите в глобалните вериги за доставки и от силната конкуренция на китайските EVs.

Месец след като обяви разширението в Рожнов, Onsemi е подписал многогодишен договор за доставка на части на “Фолксваген” – собственик на основния чешки производител “Шкода ауто”. И “Фолксваген” и “Шкода” бяха принудени да ограничават или прекратяват периодично производството през последните три години заради недостига на чипове, произвеждани в голямата си част в Азия.

Onsemi все още преговаря с чешкото правителство и с ЕС за финансова подкрепа, която би могла да покрие около една четвърт от инвестицията. Ако всичко се развива по план, компанията ще започне да строи новия производствен цех през 2025 година.

Жителите на Рожнов посрещат със смесени чувства новата производствена мощност в градчето, защото тя е важна за страната и е добра реклама за населеното място, но ще окаже влияние и върху хората.

Проектът обаче е възхваляван от политици и бизнес лидери като изключителен шанс за страната, давана навремето за пример за икономически преход от планова към пазарна икономика. Най-ниската безработица в ЕС обаче се оказа по-скоро проклятие отколкото благословия, защото ръстът на заплатите изпревари значително производителността и допринесе за инфлационната криза, от която страната все още не може да се възстанови.

чешката република изостава дори от по-бедните си регионални партньори по отношение на задграничните инвестиции, най-вече в нови технологии. Например, преди година Intel избра съседна Полша да изгради завод за сглобяване на чипове и тестове за 4.6 млрд. щ. долара. А съседна Унгария става европейски център за производство на батерии за електрически коли.

Сега Onsemi ще попълни тази пукнатина – след създаването на нови вериги за доставки производителите на автомобили и други купувачи на чипове вероятно ще се обвържат с тях за поне две десетилетия.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че трябва да бъдат наложени по-строги правила за използването на електрически тротинетки?

Подкаст