Европейският съюз (ЕС) обяви на 20 август, че планира да прилага 9-процентна митническа ставка на колите, които Tesla (“Тесла“) внася от Китай, след като уведоми производителите на автомобили за проекто решението си да въведе окончателни мита на електрическите превозни средства, пристигащи от азиатския колос. Официални представители на Брюксел твърдят, че успоредно с усилията да компенсират с митнически ставки субсидиите, които Пекин предоставя на сектора, ще продължат да се консултират с производителите за съдържанието на проекто решението преди страните членки да гласуват налозите, влизащи в сила през ноември.
Европейското предложение е производителят на колите MG – SAIC Motor Corp., “родителят” на Volvo Car – Geely, и BYD да бъдат облагани с допълнителни митнически ставки (над действащите 10% за износителите от Китай), съответно от 36.3%, 19.3% и 17 процента. Другите компании, които са сътрудничили на европейското разследване за китайските субсидии, ще получат допълнителни 21.3%, а всички останали – 36.3 процента.
За “Тесла” митото от 9% е сравнително добра новина, защото е доста по-ниско от предлаганите за останалите производители налози. Европейците твърдят, че един от факторите, натежали за по-скромната ставка, е, че Пекин предоставя по-ниски субсидии на чуждестранните компании със заводи на китайска земя. По-голямата част от подкрепата за “Тесла” е била в частта на доставките на батерии под пазарната им стойност, твърдят официални представители на европейския блок. Други схеми за облагодетелстване са правата за ползване на земя, намаляване на данъка на личните доходи и безвъзмездни помощи под различни форми, включително национални субсидии, които всичките произвеждащи за износ компании получават.
Страните имат 10 дни – до края на 30 август, да изпратят коментари и да поискат изслушвания по предложението за допълнителните мита. Ако квалифицирано мнозинство от държавите членки на общността не блокират мерките в обвързващо гласуване, Европейската комисия ще публикува окончателния текст за митническите ставки до 30 октомври. След което те ще останат в сила за период от пет години, който може да се удължава след преразглеждане на условията.
Брюксел и Пекин водят преговори през последните месеци, за да преценят дали не може да се намери алтернативно решение. ЕК твърди, че всеки подобен вриант трябва да съответства на правилника на Световната търговска организация и да касае проблема със субсидиите.
Китай твърди, че мерките са протекционистични и заплашва да отговори със собствени мита за цял набор от сектори, включително за производство на свинско месо, спиртни напитки и коли с мощни двигатели. Пекин атакува допълнителните мита и в СТО.
Няколко страни членки на Европейския съюз, между които Германия и Унгария, вече изразиха несъгласие с тарифите, но те изискват блокиращо мнозинство, за да бъдат отхвърлени. Брюксел обещава също да облага с по-ниски мита съвместните дружества, които не са изнасяли в периода на разследване на субсидиите. Тези фирми ще получат ставките на сътрудничилите компании.
ЕК е поискала от включените в списъка за допълнително обмитяване компании да внесат гаранции за действащите в момента временни мита, но официални представители на блока уверяват, че тези суми няма да бъдат събирани с обратна сила. Освен това митническите ставки все още могат да претърпят промени преди да станат окончателни.