Следвайки средновековен търговски път през швейцарските Алпи и долини, GoldenPass Express е не само един от най-живописните железопътни маршрути в света, той е и инженерно чудо.
Отворен напълно през юни 2023 г. след решаване на проблеми с износването на релсите, GoldenPass Express (GPX) е един от най-новите и най-луксозните високотехнологични влакове в Европа. Трасето от 115 км свързва ледниците на Интерлакен с терасовидните лозя на Монтрьо. Благодарение на технологична иновация GoldenPass Express позволява на пътниците да изминат един от най-живописните железопътни маршрути в света без необходимост от прехвърляне, както беше преди.
Става дума за един от петте панорамни влака в рамките на швейцарската транспортна система. Индивидуалните билети варират от 56 до 145 швейцарски франка.
С класически си дизайн той предизвиква спомени за отминалата епоха на оригиналния Orient Express, който все още свързва Париж с Истанбул. Вътре интериорът е модерен и иновативен, а креслата в Prestige Class са специално проектирани от италианската фирма Pininfarina, известна със своите дизайнерски решения за Ferrari и могат да се завъртат в желаната от пътниците посока.
Но това, което наистина отличава GoldenPass Express, създаден от Montreux-Oberland-Bernois в сътрудничество с BLS AG в Берн, от другите луксозни влакове е безпроблемното преминаване върху релси с различни ширини.
През 1905 г., когато започва изграждането на линията GoldenPass, целта е била да се свърже франкофонския Монтрьо с говорещия немски Интерлакен – два големи туристически и икономически хъба. Но в един момент се установява, че релсите не са с еднаква ширина. Отнело е близо 120 години, за да бъде намерена система, която да преодолее тази разлика.
От 1916 г. маршрутът Люцерн-Интерлакен-Цвайсимен-Монтрьо, известен като линията GoldenPass, е позволявал пътуване между тези дестинации, но е изисквал смяна на два влака, а през 1928 г. е обсъждана концепцията за добавяне на трета релса.
Сега, вместо да изисква пътниците да сменят влаковете в средата на пътуването, GoldenPass Express може да направи тричасовото пътуване директно, благодарение на революционния „пътуващ вагон с променлива ширина на релсите“. Технологията, разработена през 2022 г. след 15 години изследвания и струваща 89 милиона швейцарски франка, е финансирана от кантоните Во, Берн, Фрайбург и Швейцарската конфедерация.
Това е революционен нов стандарт в железопътния транспорт – не само в Швейцария, но и в световен мащаб.
Четете още : 25% от жителите на Швейцария не са нейни граждани.