Пекин обяви на 3 септември антидъмпингово разследване на вноса на рапица от Канада

Пекин обави на 3 септември антидъмпингово разследване на вноса на рапица от Канада

Пекин обяви на 3 септември плановете си да започне антидъмпингово разследване на вноса на рапица от Канада след като Отава последва Съединените щати и Европейския съюз и съобщи през миналата седмица, че въвежда 100% мита на китайските електрически коли и 25% на внесените от азиатския гигант стомана и алуминий.

“Китай осъжда категорично и се противопоставя твърдо на дискриминационните едностранни рестриктивни мерки, предприети от Канада срещу китайския внос въпреки несъгласието и противопоставянето на много страни”, посочва в официално изявление говорител на министерството на търговията. Ведомството допълва, че Пекин ще възложи и антидъмпингови проверки на някои канадски химически продукти.

Повече от половината рапица, отгледана в Канада, отива в Китай – най-едрият световен вносител на маслодайно семе. Рапицата се използва за производството на олио за готвене и на голяма гама продукти, включително и на възобновяеми горива.

Котировките на китайските фючърсни контракти на храните с рапично брашно на стоковата борса в Джънджоу скочиха с 6% – до 2375 юана (груби 333.56 щ. долара) за тон след новината – най-високата им цена от 6 август насам. А соевите контракти на борсата ICE за доставка през ноември потънаха с 45 щ. долара (дневния им лимит от 7%) – до 569.7 щ. долара за тон.

“Канадският износ на рапица за Китай се е увеличил значително и навява подозрения за дъмпинг с реализираните 3.47 млрд. щ. долара през 2023-а – 170% годишен ръст на количеството и продължителен спад на цените”, посочва китайското министерство. И допълва, че в резултат на непочтената конкуренция от канадска страна, “китайските сектори, свързани с рапичното семе, продължават да понасят загуби”.

Цените на китайските храни с вложени семена от рапица са паднали с 22% от началото на годината заради обилното предлагане на маслодайно семе и растящото местно производство. “Сегашното вътрешно потребление (на хранително олио) не е силно и има голямо вътрешно предлагане”, посочва Ма венфенг – старши анализатор в консултанската фирма от Пекин Beijing Orient Agribusiness Consultancy.

Китай внася рапица основно от Канада, следвана от Русия и Монголия, като, според Ма, “най-бързо нараства канадския внос”. Второто по големина световно стопанство е внесло 5.5 млн. тона рапица през 2023-а, оценена на 3.72 млрд. долара, с 94% дял на Канада. За сравнение, огромната част от китайския износ на електрически коли за страната от Северна Америка е от завода на “Тесла” в Шанхай и местните китайски фирми нямат съществен дял от него. Канадският внос на автомобили от Китай през най-голямото пристанище във Ванкувър е скочил с 460% на годишна база – до 44,356 броя през 2023-а когато “Тесла” започва износа си за Канада.

Говорител на Пекин обяви, че възнамерява да отнесе спора си с Канада до Световната търговска организация. Китай прави също и проверки на вноса на свинско месо, бренди и млечни продукти от ЕС в отговор на наложените от блока ограничения на износа на електрически превозни средства.

Китайците се “прицелиха” в канадската рапица и при предишния търговски спор, като през 2019-а забраниха вноса от два канадски вносителя преди да премахнат рестрикциите три години по-късно. Анализатори посочват, че азиатският колос може да се обърне към Австралия и Украйна за алтернативни доставки, особено предвид щедрото австралийско производство. Европейският добив на културата пострада от лошите атмосферни условия, а търговията на земеделски продукти с Киев е ограничена.

Засега вносът на рапица от Австралия в Китай е незначителен – едва около 500 тона от началото на 2024-а. Той беше ограничен заради опасения от заболяването алтернария.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

This poll is no longer accepting votes

Очаквате ли стабилно управление с пълен четиригодишен мандат след новините за нова "сглобка"?

Подкаст