Делът на чуждестранните автомобилни концерни на китайския автомобилен пазар е намалял през последните две години от 53% на 33 процента.
Японските компании Toyota и Mitsubishi, американските GM, Ford и Tesla и германският Volkswagen страдат най-много от спада на продажбите в Китай.
Експертите смятат, че причината за проблемите на чуждестранните автомобилни производители в Китай е продължаващата държавна подкрепа от китайските власти и засилената конкуренция от страна на китайските производители.
Влиянието на китайските компании нараства особено на пазара на електрически превозни средства,
продажбите на които сега представляват около 40% от общите продажби на автомобили на китайския пазар. Според China Passenger Car Association в края на юли делът на чуждестранните автомобилни производители на китайския автомобилен пазар е бил 33 на сто.
През юли 2022 г. продажбите на чуждестранни концерни в Китай представляваха повече от половината – 53 процента. През последните две години обаче китайските производители на автомобили показаха значителен ръст на продажбите, достигайки равен пазарен дял с чуждестранните компании в края на 2022 година.
В същото време
продажбите на чуждестранни компании в Китай постоянно намаляват.
Само през второто тримесечие продажбите на VW в Китай са намалели с 19%, на BMW с 4%, на GM с 29%, а на Toyota с 20 на сто.
През октомври миналата година японската Mitsubishi обяви, че спира производството на автомобили за китайския пазар в местното си съвместно предприятие – решение, взето след няколко години на спад в продажбите. Honda, Hyundai и Ford също съобщиха за значителни съкращения на работната сила и производството в Китай поради загуби.
„Славните дни на висок ръст на продажбите и огромни печалби в Китай свършиха“,
коментира Майкъл Дън, ръководител на консултантската компания Dunne Insights, пред CNN. Особено забележимо е изоставането на чуждестраните концерни в областта на електрическите превозни средства. Китайската BYD, която само преди няколко години се бореше да копира технологиите на Toyota, Honda, Mitsubishi и Tesla, вече изпревари рожбата на Илон Мъск в продажбите на електрически превозни средства.
Някои експерти и власти в ЕС отдават бързото развитие на китайските производители на
продължаващата явна и скрита подкрепа от китайските власти,
наричайки това нарушение на правилата за лоялна конкуренция.
По този повод през октомври Европейската комисия (ЕК) обяви началото на антидъмпингово разследване, след което Брюксел обеща да определи колко ще струва повишаването на митата за внос на електрически превозни средства от Китай, така че конкуренцията с „европейците“ да стане по-голяма равни и справедливи. На 12 юни ЕК обяви въвеждането на допълнителни мита върху китайските електромобили. По-специално, допълнителната тарифа за продуктите BYD ще бъде 17.4%, за продуктите на марката Geely – 20%, а за SAIC – 38.1 на сто.
Тази разлика се дължи на различните нива на държавни субсидии, получавани от тези компании, обясниха тогава от Европейския съюз.
Ако продажбите на китайски автомобили растат в ЕС, не е изненадващо, че те растат още по-бързо в самия Китай.
Това отчасти се дължи на поколенчески причини. „Още през 90-те и началото на новото хилядолетие много китайци купуваха чуждестранни автомобили, без да се доверяват на местните марки“, цитира CNN думите на Ту Ли, управляващ директор на консултантската компания Sino Auto Insights, „Но сега е израснало ново поколение, което вече е свикнало за купуване на неща в Alibaba и JD com, чат в WeChat и т.н. Следователно за представителите на това поколение използването на продукти от китайски марки вече няма негативна конотация, както са правили техните родители.“