BMW (“Бе Ем Ве”) нанесе сериозен удар върху акциите на европейските производители на автомобили след като намали прогнозната си печалба за 2024-а заради проблеми с доставките на части. Борсовият индекс, следящ сектора – Stoxx Europe 600 Automobiles & Parts – загуби 3.2% от пазарната си оценка в 2.11 ч във Франкфурт на 10 септември, увеличавайки до 11% загубата си от началото на годината насам – вторият по слабост сектор на по-широкия регионален индес, чийто тазгодишен ръст е 6.4 процента.
2024-а е тежка година за книжата на автомобилните компании. Секторът се бори с потиснато търсене, особено на ключовия си китайски пазар, както и с падащи продажби на електрически коли. Търговският спор между Китай и Европейския съюз, както и по-стриктните ограничения на Брюксел за отделяните въглеродни емисии за 2025-а, които могат да натрупат глоби за милиарди за субектите от бранша, задълбочават неволите им.
По оценка на анализатори на “Моргън Стенли”, огласената на 10 септември орязана перспектива на “Бе Ем Ве”, който е един от най-едрите играчи на сектора, е “сериозна преоценка”. Компанията обяснява промяната със слабото търсене на основния й пазар (Китай) и с проблеми, свързани със спирачните системи, доставяни от “Континентал”.
Новината свали акциите на автомобилния гигант до най-ниските стойности за последните повече от две години. Те паднаха с 9.6%, което увеличи тазгодишната им загуба на 30 процента. Книжата на “Континентал” поевтиняха с 10% – най-дълбокият дневен срив отмарт 2020-а. Което ги превърна в най-губещите членове на базовия германски борсов индекс DAX, както и на европейския Stoxx Europe 600 Automobiles & Parts.
“Бе Ем Ве” съобщи, че производствените закъснения, свързани със спирачните системи, ще имат негативно въздействие през второто полугодие на 2024-а. Фирменото ръководство допълни, че са засегнати над 1.5 млн. коли. Около 1.2 млн. от тези превозни средства вече са изпратени на клиентите и могат да се тестват дистанционно за повреди чрез безжичен софтуер, но останалите 320 хил. коли засега не могат да се доставят.
Германският производител на луксозни автомобили пресмята, че тези проблеми ще натрупат гаранционни разходи за “висока трицифрена сума в милиони” през третото тримесечие. Очакванията на компанията са маржът на печалбата от опративните риходи реди начисляването на лихви и данъци да е между 6% и 7% през 2024-а при предишни предвиждания за стойност между 8 и 10 процента. Новите прогнози са за лек спад на доставките през 2024-а вместо предишните предвиждания за слабо увеличение.
В отделно официално изявление “Континентал” информира, че само “малка част” от спирачните системи, които фирмата е произвела и доставила на “Бе Ем Ве”, ще бъдат заменени частично заради електронен компонент, който вероятно е повреден. Доставчикът на автомобилни части посочва също, че е заделил провизии в размер на “двуцифрени милиони от средната част на диапазона” и предполага, че тази сума ще е достатъчна, за да покрие гаранцията.
“Бе Ем Ве” се оплаква и от слабото търсене в Китай, засегнало продажбите в азиатския колос, както и от трудностите удома, най-вече ниското доверие на потребителите, “въпреки правителствените мерки за стимулиране”.
Анализатори на бранша очакват още съобщения за орязване на печалбите от други автомобилни компании. И посочват, че нормализирането на цените е сериозно препятствие за сектора.
В късните часове на борсовата си търговия на 10 септември акциите на “Бе Ем Ве” увеличиха загубата си до 10.89% – 69.18 евро всяка.