Международната федерация по шахмат (ФИДЕ) постигна един от най-значимите – ако не в комерсиален, то поне в имиджов план, успехи в своята история. Google Corporation стана главен спонсор на мача за световната титла, в който китаецът Дин Лирен и индиецът Гукеш Доммараджу ще се срещнат в Сингапур в края на годината.
За ФИДЕ, която традиционно разчита на много по-малки и известни спонсори, споразумението с толкова известна марка е истински пробив. Особено като се има предвид, че Google преди това не е бил активен в подкрепа на спортни събития. Международната федерация по шах обяви споразумение с Google.
На 20 ноември настоящият носител на титлата – китаецът Дин Лирен, ще защитава титлата срещу индиеца Гукеш Доммараджу.
Наградният фонд на мача ще бъде 2.5 милиона долара.
В изявление, публикувано от FIDE съвместно със Сингапурската шахматна федерация, споразумението (финансовите му условия не бяха оповестени) беше описано като изключително и отбелязва първия път в историята, когато шампионски мач е „получил подкрепата на глобален технологичен лидер“. Това, според ФИДЕ, ще постави нови стандарти за развитието на спорта и разпространението му.
Отбелязва се още, че
сътрудничеството с Google ще увеличи разпознаваемостта на двубоя
и ще изведе излъчването му на ново ниво.
Маркетинговият ръководител на Google за Азиатско-тихоокеанския регион Саймън Кан коментира, че компанията е развълнуван да бъде спонсор на историческото събитие. Той отбелязва, че шахът се намира в „пресечната точка на човешката изобретателност и технологичния потенциал“ и също така е „платформа за изследвания в областта на изкуствения интелект“. „За да бъда честен, някои от нашите скорошни пробиви в областта на изкуствения интелект идват от изследванията на шахматните схеми“, добави Саймън Кан.
Това наистина е изключително събитие, дори само заради участието на Google в него. За корпорацията споразумението с FIDE е дебютен опит в партньорство с международна спортна федерация. Колкото и да е странно, технологичният гигант дълго време избягваше този ангажимент, концентрирайки се върху целенасочени инвестиции в проекти в сферата на спорта като Мейджър Лийг Бейзбол, отбора от „Формула 1“ Макларън и НБА клуба „Голдън Стейт Уориърс“ и върху промотирането с тяхна помощ на някои продукти (като смартфона Google Pixel, който така и не придоби истинска популярност).
Наскоро компанията внезапно прояви интерес към женския спорт.
Google стана спонсор на Женската Националната баскетболна асоциация, както и на женските турнири, провеждани от Международната федерация по баскетбол и Германското футболно първенство за жени. Тези инициативи обаче не го превърнаха в значим играч в индустрията.
В случая с ФИДЕ всичко е още по-ясно: за нея
споразумението с Google е истински пробив, каквито и да са параметрите му.
Дълго време тази федерация, за разлика например от тези, занимаващи се с колективни спортове, изпитваше недостиг на топ спонсори по отношение на възможности и резонанс на марката. Например, миналата година, когато Динг Лирен и руснакът Ян Непомнящи играха в предишния мач за световната титла в Астана, бюджетът за двубоя беше осигурен от малко известна компания, въпреки факта, че на официалния сайт тя се позиционира като лидер в потребителското посредничество и инвестиционното банкиране на пазарите в Централна Азия и Източна Европа – Freedom Holding Corp.
На този фон
сътрудничеството с Google изглежда като абсолютно постижение.
Някои коментатори в областта на шахматния маркетинг предполагат, че все пак става въпрос за „местна и еднократна история“, свързана не със спортните амбиции на Google, а с „конкретен случай“, който е важен за азиатското подразделение на корпорацията. Но все пак споразумението с Google „при всички случаи ще бъде от полза за ФИДЕ – поне по отношение на имиджа.”