Направиха граф Монте Кристо по-разбираем

Граф монте кристо

И тази седмица не пропускайте възможността да гледате в киносалоните в София филма “Граф Монте Кристо” на Александър дьо Ла Пателиер и Матийо Делапорт, чиято премиера се състоя на тазгодишния фестивал в Кан. Френските режисьори не за първи път се захващат с Александър Дюма – баща: те бяха сценаристи и продуценти на адаптацията на “Тримата мускетари” в две части.

Към “Граф Монте Кристо” обаче те се отнесоха с много по-голяма почит, коментират кинокритици.

За дългия си живот “Граф Монте Кристо” е бил подлаган на екранизация малко по-рядко, отколкото многострадалните “Мускетари”, но все пак доста пъти се появявал на екран. Първите три филма за приключенията му излезли още през 1908 година – едновременно в САЩ, Италия и Франция.

Оттогава на всеки няколко години са се появявали адаптации на романа – и това без да смятаме филмите и сериалите, в които е била използвана само неговата фабула, а героите са преименувани или действието се пренася в наше време. В миналогодишния испански сериал “Монтекристо”, който и сега върви в онлайн киното “Амедиатека”, създателите му са избрали точно този подход.

Александър дьо Ла Пателиер и Матийо Делапорт, които сами са писали сценария за “Граф Монте Кристо”, решават да не кокетничат със съвременността. Действието във филма започва, както и в оригинала, през 1815 година. На екрана присъстват всичките полагащи се кринолини, фракове, цилиндри и пистолети за дуел, а също и разкошни големи имения, замъци, кораби и спиращи дъха пейзажи – така нито едно евро от 43-те милиона бюджет не е било похарчено напразно.

“Монте Кристо” е най-скъпият френски филм за 2024 година. Той изглежда величествено и мащабно, в духа на традиционните екранизации на класиката, каквито сега на практика не се снимат.

mv5bogi4ztq4nwetmta0mi00njljltk1ztitmzrlnjy4zdc1ndlmxkeyxkfqcgc@. v1

Някои детайли от романа, които може да смутят съвременния зрител, все пак са променени. Например Едмон Дантес, станал граф Монте Кристо, няма предан като куче чернокож роб на име Али – той е заменен с италианец със суров вид на име Джакопо (Абде Мациане). Прекрасната Хайде (Анамария Вартоломеи) вече не е робиня. Графът я обича само като дъщеря и към края благополучно я пуска да си намери щастието. Двуличният и порочен Андреа Кавалканти (Жулиен дьо Сен Жан) – в действителност Андре, незаконният син на злодея Вилфор (Лоран Лафит) – е станал много по-симпатичен персонаж със своя собствена трагична история.

ems

Вероятно за да направи филма по-близък и по-разбираем за новата млада аудитория, създателите са превърнали имението на Монте Кристо в същинска бърлога на Батман, с тайни стаи и специални помещения за обмисляне на плановете за отмъщение. Графът сменя прикритието и маските, както прави и в романа, но това препраща вече не толкова към Дюма, колкото към филмите от франчайза “Мисия невъзможна”.

Повечето промени, на които Александър дьо Ла Пателиер и Матийо Делапорт са подложили първоизточника, са напълно обясними с необходимостта да бъде съкратен обемният текст, да бъде намален броят на персонажите и да не се провлачва действието до безкрайност. Филмът и без това трае три часа и на места въпреки всички усилия се е получил малко тромав. Другите промени са по-малко обясними: например вместо стария бонапартист татко Ноартие Вилфор е придобил сестра (Адел Симфал), чиято линия би била пó на място в някоя турска сапунка.

Но филмът си остава верен на духа на романа и на основната му идея за това, че отмъщението е пагубно най-вече за самия отмъстител. Обсебеността на Монте Кристо от желанието да накаже Вилфор, Данглар (Патрик Миле) и Фернан Морсеф (Бастиен Буйон) разрушава живота на близките му и при това не му донася нито щастие, нито удовлетворение, а само добавя нови загуби към и без това дългия им списък.

Началото на историята на Дантес изведнъж отеква с неочаквана злободневност, визираме репликата в него: “Ако беше виновен, щяха да те обесят, а щом те пращат в затвора, значи твърде много знаеш”, а продължението представя напълно съвременен герой с травма в анамнезата и мъчителни съмнения в собствената си правота. Авторите на филма се отличават с по-малко човеколюбие от Дюма: при тях почти няма положителни герои, и никой не получава награда за честността и добрината си. Все пак самият Едмон Дантес успява да спре на крачка от окончателното пропадане в бездната.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще се конкурират ли дилърите на гласове за предстоящите избори?

Подкаст