Допълнителните мита на ЕС на китайските EVs застрашават гласувалите за тях с ответни мерки

Страните, одобрили допълнителните мита на китайските EVs - най-застрашени от ответни мерки

Допълнителните мита на произведените в Китай електрически коли (EVs), гласувани от страните членки на Европейския съюз (ЕС) на 4 октомври, прехвърлят вниманието към Пекин – как и кога той ще отговори на ескалацията на най-голямата търговска разпра с Брюксел за последните години. Преговорите между двете страни по спора продължават, а най-важните следи по-скоро водят към начина, по който са гласували отделните държави – членки на общността, по мерките. Китайците вече заплашиха да обложат европейския внос на бренди и започнаха разследване на производството на свинско месо и млечни продукти в отговор на митата, което предлага цял кръг от възможности, засягащи различни части на Стария континент.

“Китайските инвеститори със сигурност няма да гледат особено благосклонно на онези, които са гласували с “да””, посочва Дебора Елмс – шеф на звеното за търговска политика в Hinrich Foundation – базирана в Азия организация с идеална цел, която работи за постигане на напредък в устойчивата световна търговия.

На вота на 4 октомври 10 държави подкрепиха въвеждането на допълнителни митнически ставки, пет бяха против, а 12 се въздържаха. Китайското министерство на търговията подчерта, че митата ще подкопаят доверието на китайските предприятия, инвестиращи в Европа и обеща да “вземе всички мерки”, за да защити интересите на своите компании, става ясно от официално изявление след гласуването през миналата седмица.

Елмс очаква допълнителен контрол на ключови сектори като млечните продукти и свинското месо. А “онези държави, които са гласували против предложението на Брюксел, могат да получат повече инвестиции, както и евентуално да избегнат или ограничат пречките пред инвестиционните операции с Китай”, допълва дамата.

Вносът на свинско месо е един от най-уязвимите сектори на китайската ответна реакция. Пекин вече започна антидъмпингово разследване на бранша и ако то доведе до налози, те ще бъдат срещу основните доставчици като Испания (която гласува “въздържал се”), както и Дания и Нидерландия, които подкрепиха решението на Европейската комисия за EVs.

В риск са и млечните продукти, доколкото Нидерландия, Франция и Ирландия са сред ключовите им вносители в Китай. Брюксел вече оспорва китайското разследване на субсидиите за сектора в Световната търговска организация. Това е първата в историята реакция в началото на проучването, вместо да се изчака до произтичащите от него търговски мерки срещу общността.

Производителите на френски коняк ще държат под око развитието на ситуацията. Анализите на Пекин на произведеното в ЕС бренди приключиха през август с констатация за дъмпинг, но китайците решиха да не въвеждат временни мита – акт, който се тълкува като опит за успокояване на търговското напрежение със Стария континент.

Пекин подчерта също, че внасяните на китайска територия коли с бензинови двигатели могат да са друга целева група за ответни действия. Ако митата се наложат само на европейските износители, това би засегнало основно Германия и Словакия, които гласуваха против допълнителните митнически ставки на китайските EVs. Като знак за тревогите на германските автомобилни компании, главният изпълнителен директор на “Фолксваген” Оливър Блуме посочи опасността от вероятни ответни мерки от Китай след вота на 4 октомври. Той каза, че потенциални налози на германските коли ще са удар върху сектора и ще засегнат реномирани марки, включително “Ауди”, “Порше” и “Ламбургини”.

ЕК обаче е готова да защитава интересите си срещу Китай. Брюксел и Пекин ще продължат преговорите за намиране на алтернатива на митата, като и двете страни по спора проучват възможностите за постигане на споразумение по механизъм за контрол на експортните цени и количества стоки вместо налози.

Китай вече предупреди, че ЕС ще загуби инвестиции от китайски производители на електрически коли и възможността да трансформира собствения си автомобилен бизнес, ако се въведат допълнителните мита. Държавни медии пък настояват Европа да покаже “искреност” в хода на новия кръг от преговори между двете страни на 7 октомври.

Професорът по право в Сингапурския университет по мениджмънт Хенри Гао, който анализира китайската търговия и политики, не е оптимист и коментира, че “на този етап вероятността за постигане на някаква договореност е по-проста ниска”. И допълва, че ако преговорите пропаднат, няма да е учуден от китайски отговор “око за око”.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

This poll is no longer accepting votes

Трябва ли парламентарните избори от 27 октомври да бъдат касирани?

Подкаст