Френският моден гигант LVMH („Мое Енеси Луи Вюитон“) – най-големият конгломерат за луксозни стоки в света, отчете най-слабото си тримесечие от 2020-а насам – резултат, свалил с 10% пазарната оценка на американските депозитарни разписки (ADR) на компанията на щатските пазари на 15 октомври. В официално съобщение за пресата, регистрираният в Париж луксозен бранд информира за 3-процентен спад на продажбите си през третото тримесечие на тази година спрямо същия период на миналата – първият от избухването на пандемията от КОВИД-19, дължащ се основно на отслабналото потребление в Китай и Япония.
Главният финансов директор на „Мое Енеси“ Жан-Жак Гийони отбелязва, че доверието на потребителите от Континентален Китай в момента е слязло до най-ниското си равнище в историята, наблюдавано единствено по време на пандемията. А поскъпналата йена оказва натиск върху търсенето в Япония – един от основните пазари на групата.
Гигантът за луксозни стоки отчете приходи в размер на 19.08 млрд. евро през третото тримесечие на тази година – по-ниски от реализираните 19.964 млрд. евро през същия период на миналата и с 10% под получените 21.206 млрд. евро през второто тримесечие на 2024-а. Анализатори на „Барклис“ очакваха 2% годишен ръст на продажбите.
По категории, групата „Вина и спиртни напитки“ продължава да пълзи надолу със 7% годишен срив на годишните приходи след 12% спад през първото тримесечие и 5% през второто. Ръстът на продажбите в Япония се охлажда и е бил 20% през периода юли-септември след 32% увеличение през първото тримесечие и скок от 57% през второто. На останалите азиатски пазари, най-вече в Китай, приходите от продажби са паднали с 16% годишно през третото тримесечие на 2024-а след понижения, съответно от 12% и 5% през първото и второто. Единствено в Европа има слаб годишен ръст от 2% на оперативните приходи.
Не трябва да се забравя, че значителен дял от продажбите на „Мое Енеси“ в Европа и Япония са на китайски туристи, което показва колко сериозно е въздействието на слабото търсене в азиатския колос върху финансовите резултати на конгломерата. Въпреки това мениджърите му не губят оптимизма си и разчитат на автентичността и качеството на стоките си, на перфектната дистрибуция и на талантливите си екипи да затвърдят глобалната му позиция на лидер в луксозния сектор и през 2024-а.
Следпандемичният пазарен бум в търсенето на европейски луксозни марки губи инерция от миналата година, а оптимизмът за китайските стимули се топи след септемврийския си ръст. Пазарната оценка на акциите на „Мое Енеси“ скочи с 19% в края на септември когато Пекин обяви пакетите за финансова подкрепа на икономиката. През октомври фирмените книжа почти заличиха печалбата си след като огласените подробности за мерките не задоволиха инвеститорите и след разочароващите икономически данни на второто по сила световно стопанство. Предвид зависимостта на компанията от китайските потребители, за ръководството й ще са изключително важни бъдещите промени на политиката и икономическите показатели.
Пазарни анализатори посочват, че съотношението на публичния дълг на Китай към БВП е далеч под коефициентите на най-развитите държави, като Съединените щати, и позволява увеличение на дефицита или гласуване на допълнителен бюджет, което би добавило 40-50 базови пункта към стопанския растеж през идната година.
Междувременно, Гийони оценява допълнителния размер на корпоративните данъци на „Мое Енеси“ в диапазона от 700 до 800 млн. евро през 2025-а след като през миналата седмица френският премиер Мишел Барние представи проекто бюджет, включващ по-високи налози на бизнеса и на богаташите, които да помонат за орязване на големия публичен дълг на Франция.
Според правителствените разчети, временното допълнително данъно облагане на над 400 печеливши компании с годишни приходи над 1 млрд. евро ще вкара в държавната хазна 8 млрд. евро през 2025-а и 4 млрд. евро през 2026-а.
Модният гигант плаща 4.5% от глобалните корпоративни данъци във Франция и ако поисканото от кабинета увеличение бъде одобрено, делът му ще скочи до 10%, пресмята Гийони. Което, според него, ще „намали опасенията, че нямаме принос в бюджетните мерки“.
В изказване на 13 октомври главният изпълнителен директор на „Стелантис“ Карлос Таварес прогнозира, че френските планове за вдигане на корпоративните данъчни ставки ще навредят на инвестициите.