LVMH с 3% годишен спад на продажбите и с 800 млн. евро допълнителен данък

LVMH с 3% годишен спад на продажбите и с 800 млн. евро допълнителен данък

Френският моден гигант LVMH („Мое Енеси Луи Вюитон“) – най-големият конгломерат за луксозни стоки в света, отчете най-слабото си тримесечие от 2020-а насам – резултат, свалил с 10% пазарната оценка на американските депозитарни разписки (ADR) на компанията на щатските пазари на 15 октомври. В официално съобщение за пресата, регистрираният в Париж луксозен бранд информира за 3-процентен спад на продажбите си през третото тримесечие на тази година спрямо същия период на миналата – първият от избухването на пандемията от КОВИД-19, дължащ се основно на отслабналото потребление в Китай и Япония.

Главният финансов директор на „Мое Енеси“ Жан-Жак Гийони отбелязва, че доверието на потребителите от Континентален Китай в момента е слязло до най-ниското си равнище в историята, наблюдавано единствено по време на пандемията. А поскъпналата йена оказва натиск върху търсенето в Япония – един от основните пазари на групата.

Гигантът за луксозни стоки отчете приходи в размер на 19.08 млрд. евро през третото тримесечие на тази година – по-ниски от реализираните 19.964 млрд. евро през същия период на миналата и с 10% под получените 21.206 млрд. евро през второто тримесечие на 2024-а. Анализатори на „Барклис“ очакваха 2% годишен ръст на продажбите.

По категории, групата „Вина и спиртни напитки“ продължава да пълзи надолу със 7% годишен срив на годишните приходи след 12% спад през първото тримесечие и 5% през второто. Ръстът на продажбите в Япония се охлажда и е бил 20% през периода юли-септември след 32% увеличение през първото тримесечие и скок от 57% през второто. На останалите азиатски пазари, най-вече в Китай, приходите от продажби са паднали с 16% годишно през третото тримесечие на 2024-а след понижения, съответно от 12% и 5% през първото и второто. Единствено в Европа има слаб годишен ръст от 2% на оперативните приходи.

Не трябва да се забравя, че значителен дял от продажбите на „Мое Енеси“ в Европа и Япония са на китайски туристи, което показва колко сериозно е въздействието на слабото търсене в азиатския колос върху финансовите резултати на конгломерата. Въпреки това мениджърите му не губят оптимизма си и разчитат на автентичността и качеството на стоките си, на перфектната дистрибуция и на талантливите си екипи да затвърдят глобалната му позиция на лидер в луксозния сектор и през 2024-а.

Следпандемичният пазарен бум в търсенето на европейски луксозни марки губи инерция от миналата година, а оптимизмът за китайските стимули се топи след септемврийския си ръст. Пазарната оценка на акциите на „Мое Енеси“ скочи с 19% в края на септември когато Пекин обяви пакетите за финансова подкрепа на икономиката. През октомври фирмените книжа почти заличиха печалбата си след като огласените подробности за мерките не задоволиха инвеститорите и след разочароващите икономически данни на второто по сила световно стопанство. Предвид зависимостта на компанията от китайските потребители, за ръководството й ще са изключително важни бъдещите промени на политиката и икономическите показатели.

Пазарни анализатори посочват, че съотношението на публичния дълг на Китай към БВП е далеч под коефициентите на най-развитите държави, като Съединените щати, и позволява увеличение на дефицита или гласуване на допълнителен бюджет, което би добавило 40-50 базови пункта към стопанския растеж през идната година.

Междувременно, Гийони оценява допълнителния размер на корпоративните данъци на „Мое Енеси“ в диапазона от 700 до 800 млн. евро през 2025-а след като през миналата седмица френският премиер Мишел Барние представи проекто бюджет, включващ по-високи налози на бизнеса и на богаташите, които да помонат за орязване на големия публичен дълг на Франция.

Според правителствените разчети, временното допълнително данъно облагане на над 400 печеливши компании с годишни приходи над 1 млрд. евро ще вкара в държавната хазна 8 млрд. евро през 2025-а и 4 млрд. евро през 2026-а.

Модният гигант плаща 4.5% от глобалните корпоративни данъци във Франция и ако поисканото от кабинета увеличение бъде одобрено, делът му ще скочи до 10%, пресмята Гийони. Което, според него, ще „намали опасенията, че нямаме принос в бюджетните мерки“.

В изказване на 13 октомври главният изпълнителен директор на „Стелантис“ Карлос Таварес прогнозира, че френските планове за вдигане на корпоративните данъчни ставки ще навредят на инвестициите.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След скандалите с кметовете на ПП очаквате ли още по-малка активност на следващите избори?

Подкаст