Транспортният министър на РСМ изключи страната му да работи по проекта за ж.п. Коридор 8

По сегашния проект за ж.п. Коридор номер 8 „със сигурност няма да се работи”, а дали ще се работи по нов, тепърва ще стане ясно, каза министърът на транспорта на Република Северна Македония Александър Николоски в интервю за ТВ Телма, предаде БТА.

Той поясни, че диалогът с България е започнал вчера, 17 октомври, в Брюксел, и добави, че след две седмици, на 31-ви, отново ще се проведе заседание. Николоски подчерта, че неговата страна отстоява позицията си за необходимостта от съвместен и осъществим проект с България, но по думите му е важно да се разгледа и стойността му. Според него при текущата цена на ж.п. линията от Крива паланка до границата с България, проектът не може да бъде реализиран. Николоски изрази позицията си, че все още е против този проект и увери, че той няма да бъде осъществяван.

Междувременно от Генералната дирекция на Европейската комисия по въпросите на съседството и разширяването съобщиха, че България и Северна Македония са потвърдили ангажимента си за продължаване на изграждането на железопътния Коридор 8. Това беше обявено след проведената вчера в Брюксел среща, на която участваха представители на двете държави, Европейската комисия, Европейската инвестиционна банка, Европейската банка за възстановяване и развитие, както и Секретариатът на транспортната общност.

„Двете страни се договориха да водят редовен диалог на високо равнище и да създадат съвместна работна група за Коридор 8, както и съответните министерства да работят за намиране на съгласувано техническо решение за изграждането на трансграничния участък от коридора”, се посочва в съобщението на Европейската комисия.

С позиция излязоха и от опозиционната партия Социалдемократически съюз на Македония (СДСМ). В нея се посочва, че проектът за железопътен коридор 8 е изготвен от международни експерти и няма пречка да бъде реализиран.

„След месеци на манипулиране на обществеността, отмяна на (тръжните) процедури, сега те (ВМРО-ДПМНЕ – бел.ред.) се съгласиха да изградят проекта, както е планирано. Това, което трябва да направи Николоски, е да излезе и да се извини на гражданите”, се казва в съобщението на опозиционната партия. 

В официалното изявление на Министерството на транспорта и съобщенията на Република Северна Македония се посочва, че единственото приемливо условие за Северна Македония е България да започне да проектира тунела и двете страни съвместно да извършат пробива му. 

 „Трябва да има нова покана за съвместен проект на Северна Македония и България, така че железницата да бъде изградена едновременно, в духа на добросъседството. Цената също трябва да бъде преразгледана, защото смятаме, че е твърде висока“, се казва в съобщението по повод вчерашната среща в Брюксел.

В него се уточнява, че представителите на българското правителство са подчертали, че „към този момент няма проект, по който да работят за довършването на ж.п. линията до границата със Северна Македония и изграждането на тунел, но са готови да започнат работи по проект, който ще бъде готов през 2026 година”.

Попитан за коментар на думите на Николоски при посещението си в община Бървеница премиерът на Северна Македония Християн Мицкоски заяви, че когато проектът за половината на тунела (от българска страна) стане готов, ще се прави проект за останалата част от съществуващата ж.п. линия (на територията на Северна Македония), която е част от Коридор 8.

„Тези 24 км. от македонска страна, за които вие, гражданите, трябва да платите половин милиард евро, няма да ги изградим, докато от българска страна не бъде готов проектът, защото няма да изграждаме ж.п. линия, която завършва в „сляпа улица”, наполовина на тунел. Ако коридор 8 е важен, а за нас е важен, истинският въпрос е до къде е работата по този проект в Албания. Дали там има проект, дали правителството там е започнало да го изгражда и дали там той е сред приоритетите. Ние показахме нашата ангажираност с Коридор 8, защото вече завършваме първата фаза от Куманово до Беляковце, втората фаза от Беляковце до Крива паланка се изгражда, а за третата фаза от Крива паланка до границата, докато България не покаже ясен ангажимент и проект, ние няма да изхарчим парите на гражданите, защото ще ги насочим към друг проект”, отбеляза Мицкоски.

А иначе в съобщението на ЕК след вчерашната среща в Брюксел се казва, че коридор 8 е важна железопътна връзка за целия регион и ЕС, и той ще доведе до по-бързо придвижване на стоки и пътници, подобряване на достъпа до пазара и конкурентоспособността на Западните Балкани. 

Официалният старт на строителните работи по железопътната част на Коридор 8 на територията на Северна Македония в участъка Куманово-Беляковце-Крива Паланка бе даден през октомври 2022 г. край Куманово с участието на тогавашните премиери на България и на Република Северна Македония Гълъб Донев и Димитър Ковачевски.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След "пренареждането" на мандатите и влизането на "Величие" в 51-ото Народно събрание, смятате ли, че има риск за кабинета?

Подкаст