Още преди 14 години врачански диригент обявил, че системата с билетчето е пирамида, призна Найден Тодоров

диригент, Найден Тодоров

Още преди 14 години, когато за първи път се обсъждаше системата на финансиране на театрите, имаше един главен диригент на врачанския симфоничния оркестър, Валери Вачев, който обяви, че вижда в нея пирамида, която не може да бъде свързана с културата. Присъстващите в залата реагираха бурно, като го изгониха от залата. Седмица след това той ми разясни какво е имал предвид, на което аз му отговорих, че това нещо не може да се случи в културата.

Това призна служебният министър на културата Найден Тодоров в ефира на Euronews Bulgaria. Той поясни, че и самият той от 2015 г. говори, че системата с финансирането на сценичните изкуства трябва да се промени, като от миналата година, когато е бил служебен министър, е започнал да прави опити за промяна на делегирания бюджет.

Вече са направени проверки в театъра в Смолян и в Разград. В момента прокуратурата е в театъра в Пазарджик. Според Найден Тодоров не е въпросът кой е виновен, а колко е виновен. От министерството на културата правят проверки във всички сценични институти, за да видят проблемите, довели до злоупотребите.

Министър Найден Тодоров посочи, че според него сегашната система с делегираните бюджети е проблемна, защото е на грешна база, която е свързана с идеята, че театрите трябва да работят на пазарен принцип.

“Парите трябва да бъдат раздавани така, че театрите да отговарят на необходимостта на зрителя от култура, а не да вкарват кой да е зрител в театъра”, поясни министър Тодоров. Той добави, че има съпротива да се отпускат пари, които да са обвързани с качеството, защото то е нещо субективно, но според него е възможно да се направи категоризация. Ако в театъра искат да направят нещо страшно популярно, то те биха получили някаква подкрепа, но не пълна. Ако искат да направят представление за учениците, което да съответства на това, което изучават в училище, то тогава субсидията ще е по-голяма. Ако пък искат да предложат на публиката си нещо, с което да я накарат да се замисли по някакъв проблем, то субсидията ще е по-голяма.

По думите на министъра това означава по-голяма работа за служителите в министерството на културата, но в екипа му така или иначе се занимават най-вече с преизчисляване на билети – всеки месец смятат билетите на 53 културни института и така нямат време дори да отидат на място, за да видят дали едно отчетено представление наистина е поставено или не. На въпрос на журналистката дали това не трябва да се направи от служителите на съответната община, отговарящи за културната й политика, министър Тодоров призна, че има оплаквания от общинските кметове и от заместник-кметове по културата, че имат проблеми с държавните културни институти.

Найден Тодоров добави, че в повечето страни в Европа държавата подкрепя културата, като основната й идея е това да се прави с цел издигане на културното ниво на обществото.

Той призна, че сегашната система с делегираните бюджети има и своите положителни страни – фактът, че директорите на театрите имат по-голяма власт от министъра и че така се гарантира децентрализацията, е нещо хубаво. На второ място театрите са пълни, което също е много добър знак.

Министър Тодоров разкри, че в своята практика на директор на Софийската филхармония е следвал принципа на работа от типа на мечките – кани най-известните изпълнители, които гостуват в най-големите концертни зали в Европа, и така привлича публика.

Найден Тодоров, плакат

Той разказа как, като бил директор на Русенската филхармония, и се обаждал на агентите на големите звезди, бил силно разочарован от техните изисквания. Те настоявали на три неща – в града, в който ще гостува звездата, да има летище, 5-звезден хотел и зала с над 1000 места.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Очаквате ли стабилно управление с пълен четиригодишен мандат след новините за нова "сглобка"?

Подкаст