Volkswagen (“Фолксваген”) се впуска в немислимо досега преструктуриране, граничещо с възмездие за пропилените години, позволили загниването на едноименната марка автомобили. Производителят планира да затвори поне три завода в Германия, да втали всички останали производствени обекти в страната и да ореже с 10% заплатите на около 140 хил. работника. Мениджърите предвиждат също да замразят трудовите възнаграждения през 2025-а и 2026-а и да премахнат еднократните плащания на дългогодишните служители.
Предстоящите действия са изумителни по своя обхват и дълбочина и показват мащаба на предизвикателствата, пред които е изправена компанията, отказала да се справи с проблемите, произтичащи от свръхпроизводството и упорито високите разходи. И макар че “Фолксваген” все още се ползва с протекцията на могъщия съвет на работниците, както и на представителите на правителството във фирмения надзорен борд, тя вероятно вече няма да е достатъчна, за да изолира раздутите и все по-неконкурентни операции на бранда.
“В момента не печелим достатъчно от колите си, докато разходите ни за енергия, суровини и материали и персонал продължават да нарастват”, заяви на 28 октомври главният изпълнителен директор на “Фолксваген” Томас Шефер. И допълни, че “това не може да продължава повече”.
Компанията отказваше да коментира детайли за редукциите, които цели. Те изскочиха в началото на седмицата по време на събранията на повече от 50 хил. служители на територията на Германия, включително и в “родния град” на “Фолксваген” – Волфсбург, където работи шефката на работническия съвет Даниела Кавало. Тя резюмира плановете като “гладуване” и “отслабване на порции”. Въпреки че работниците ликуваха, освиркваха и аплодираха части от речта на Кавало, енергията им бързо се изпари след като тя приключи със забележките.
Брандът “Волксваген” се препъна при прехода към електрически коли (EVs), като серията ID се продава зле и у дома и зад граница заради проблеми със софтуера. А и испанската “Сеат” и чешката “Шкода” предлагат сходни и по-евтини модели, които се конкурират за същите клиенти.
Сериозните съкращения на работни места в Германия ще изострят проблемите на най-голямото европейско стопанство, което вероятно ще се свие за втора поредна година през 2024-а. Шефлер подчертава, че производствените бази на “Фолксваген” у дома не са достатъчно продуктивни и допълва, че дейността на някои от тях е два пъти по-скъпа отколкото на заводите на съперниците.
Германските промишлени компании се оправдават с високите енергийни сметки след загубата на евтиния руски природен газ заради нахлуването в Украйна. Много от тях в момента инвестират все по-активно зад граница.
“Това е огромна промяна на културата на “Фолксваген”, посочва Матиас Шмит – независим анализатор на автомобилния бранш. Той обяснява, че “по правило е практически невъзможно да се направят съкращения като тези заради профсъюзите и местните управи”.
Половината от местата в надзорния съвет на “Фолксваген” са попълнени от представители на работниците. Те, заедно с притежавания от управата на провинция Долна Саксония значителен дял във фирмата и нейните места в борда, успяваха да запазят германските операции на компанията от досегашните усилия за преструктуриране.
Доминираните от “Фолксваген” продажби на коли в Европа помогнаха за следвоенния икономически ренесанс на Германия с модели за масовия потребител като Beetle и Golf. Последният беше най-добре продаваната кола от 2007-а до 2022-а когато загуби водещата си позиция от “Пежо 208” на “Стелантис”. Моделът Y на “Тесла” пък оглави миналогодишната класация, а “Голф” пропадна до 7-о място.
Оперативната печалба на “Фолксваген” е едва 2.3% през първото полугодие на 2024-а – малко над 50% от миналогодишната и далеч от целевите 6.5% за 2026 година.