Днес – 31 октомври – изтича срокът, който министерството на отбраната си е определило за проверка във Военновъздушните сили (ВСС) след смъртта на двамата военни пилоти Венцислав Дункин и Петко Димитров.
Те загинаха на 13 септември 2024 г. по време на тренировъчен полет с учебно-боен самолет L-39 ZA „Албатрос“ на „Граф Игнатиево“, част от авиошоу в авиобазата по повод 20 години от приемането на България в НАТО. В същия този злополучен петък президентът Румен Радев посети базата за генералната репетиция.
Проверката във Военновъздушните сили обхваща не само поделението на Петко Димитров и Венцислав Дункин, а цялата система, като се започне от работата на командирите, мине се през начина, по който те инструктират пилотите и издават правила за безопасност.
Ще бъде проверено и дали се възлагат подходящи задачи спрямо летателните часове. Двамата загинали пилоти са имали около 50 часа за тази година, обявиха от военното министерство при представянето на вътрешния доклад на Военна полиция от черната кутия на разбилия се изтребители.
От проверката във ВВС ще зависи дали служебният министър Атанас Запрянов ще вземе решение за рокади във военното ръководство. Припомняме, че през последните три години имаше три разбити самолета и трима загинали пилоти. Въпросната процедура на проверка се ръководи от заместник-началника на отбраната Цанко Стойков, който е на поста от четири години.
В последните доклади за състоянието на въоръжените сили военните нееднократно се алармира, че пилотите летят прекалено малко. Те обясняват това с ограничения брой изправна техника. По официални данни през 2023 г. покритите летателни часове са били едва 71% от планираните. Минимумът трябва да бъде поне по 80 часа на година, а НАТО изисква поне 180 часа във въздуха на година.
Така или иначе от министерството на отбраната обявиха, че загиналите са поели необосновано висок риск – влезли за маневрата ниско и с малка скорост.
Президентът Румен Радев изтъкна, че е неморално да се вменява вина, а военната прокуратура реагира остро заради изнасянето на данни при текущо разследване.