Защо инвеститори и местно население не се споразумяват без референдуми?

Референдуми, 2016 урна

Хората по места все по-често се обявяват срещу инвестиционни проекти в землищата им. Каква е причината за зачестилите местни референдуми?

От една страна може би това се дължи на неразбиране – че част от тези проекти биха оживили населените места, биха осигурили работа на много хора, биха развили инфраструктурата. Вината в случая обаче е по-скоро в другата страна – инвеститорите, които вместо да излязат на открит разговор с местните често крият проектите си до последно, за да няма съпротива.

Инвеститорите, веднъж получили разрешение от някое министерство или на четири очи с кмета, изненадват жителите на общините в непосредствена близост до строителните площадки.

Друг е въпросът, че някои проекти са минали през иглени уши и са оспорими от гледна точка на законност, най-често поради липса на оценка на въздействието. Инвеститорите са си „опекли работата” и не искат никой да им се пречка, което едва ли е прeкия път към успеха на тяхното начинание.

Впрочем реално гражданско участие ли са местните референдуми или у нас те се използват, за да се легитимират предрешèни политики? Разбираеми ли са въпросите за референдума или са формулирани така, че да провокират емоционален избор или направо – отказ от гласуване? Имат ли гражданите достатъчно информация по въпросите, по които гласуват и знаят ли предварително какви ще бъдат последиците при гласуване с „да” или „не”?

Жители на Каблешково недоволстват срещу изграждането на кариера за строителни материали в близост до града им. Те подготвят местен референдум заради инвестиционно намерение на частна фирма, постъпило в Министерството на енергетиката. Хората искат да спрат проекта, който едва ли е в нарушение на законодателството. Основанията им са, че наблизо е резервоарът „Камчия“, тежките камиони щели да съсипят пътя, взривовете щели да напукат къщите, прахта ще я дишат децата им.

От Вълчедръм пък настояват за местен референдум относно изграждането на ветрогенераторен парк в местността “Златията“. Общинският съвет там отказва допитването, а областният управител връща решението за преразглеждане.

“Има необходимия брой подписи, както се изисква, но решението на Общинския съвет е да няма референдум, тъй като обектът е от национално значение”, казват оттам.

Мотивът на противниците на ветропарка е, че „почвата е плаваща” и се създава опасност за населението.

Бунтуват се и в община Добричка – пак срещу изграждането на ветроенергийни паркове върху земеделски земи. Въпросът на референдума е: „Против ли сте определяне на територии за изграждане на ветроенергийни източници на енергия в община Добричка, чрез разрешение за изменение и одобряване на устройствени планове от Общински съвет и кмет на общината?“.

В позиция на общината се посочва, че решението на Добричкия общински съвет за произвеждане на местен референдум е прието по реда на Закона за прякото участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление. По темата бе организиран и публичен дебат, като в него, забележете!, не участваха представители на инвеститорите, а от Българската ветроенергийна асоциация се ограничиха с изпращането на своя позиция.

От своя страна администрацията в Казанлък организира информационни срещи във всички населени места на общината във връзка с предстоящия на 17 ноември местен референдум за управлението на паметника на връх “Бузлуджа”. На предстоящото допитване жителите ще трябва да отговорят на въпроса: Подкрепяте ли община Казанлък да получи и ползва безвъзмездно имот – частна държавна собственост „Дом паметник“ на връх Бузлуджа за 10 години?.

Според  Даниела Божинова от Националната инициатива „Участие, а не участ” референдумите в България играят основно ролята на комуникационно средство – поставят теми и проблеми в политическата комуникация и предизвикват дебат. Но, за съжаление, те много често не могат да изпълнят предназначението си на инструмент за окончателно решаване от суверена на даден въпрос на управлението. Тази им функция е възпрепятствана от законови пречки –  изискванията за високо ниво на избирателна активност в националното законодателство. Което е в разрез със стандартите на Съвета на Европа за честни и свободни референдуми, напомнят и от Форум „Гражданско участие”.

Има и един друг, при това опасен нюанс. Понякога честните референдуми могат да бъдат използвани за прехвърляне на отговорност от местната власт към хората, като се прибягва до PR-акции на управляващите. За такъв пример се сочи референдумът за военния полигон „Змейово“, проведен през 2013 година.  Според  местната власт той е основния виновник за … обгазяването на района – версия твърде спорна най-вече от климатична гледна точка.

Правото на глас по местните дела е свещено и без съмнения трябва да бъде аплодирано и стимулирано. Но погледнато от птичи поглед възпирането на инвестиционната активност често по емоционални подбуди или масирани внушения се отразява на развитието на икономиката като цяло.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че "домовата книга" на президента Румен Радев трябва да се допълни?

Подкаст