Най-голямата спонсорска сделка в световния футбол сключи футболният клуб „Барселона“. Новото споразумение на каталунския клуб с компанията за производство на спортни облекла, обувки и оборудване Nike се оценява на 1.7 милиарда евро и е валидно до 2038 г., но ще позволи на испанския гигант да изплати само част от дълговете си.
„Барселона“ отново победи всички. В момента в нито един спорт няма спонсорски договори за такива суми. Но трябва да вземем предвид, че синьо-червените ще получат тези наистина огромни плащания в рамките на 14 години. Новите условия на споразумението ще влязат в сила едва през 2028 година. Така, като се вземе предвид бонусът за подписване, „Барса“ ще спечели 127 милиона долара на сезон.
Договорът с Nike можеше да се провали.
„Барселона“ беше готова да смени спонсора, но съдът не позволи споразумението да бъде прекратено едностранно. Така или иначе, числата са умопомрачителни. Но феновете в крайна сметка печелят от подобни инвестиции. Големият футбол става някак си невероятно скъп. Тоест играчите струват стотици милиони, но получават десетки милиони. Това, разбира се, са някакви прекомерни пари и само големите корпорации могат да го направят.
Но, струва ми се, че забавлението печели от това, а и зрителят донякъде. Единственото нещо е, че е жалко за другите фенове и клубове, че нямат толкова могъща корпорация или някакъв могъщ човек зад себе си.
Без авторитетен човек начело на който и да е клуб, едва ли са възможни такива споразумения.
Дори „Барселона“, преди да се върне Жоан Ла Порта, успя да задлъжнее сериозно – с 1.3 милиарда евро, така че нов договор с Nike ще помогне на каталунците. Авторитетът и професионализмът на президента изваждат всеки клуб от дупката в трудни моменти. Някои анализатори отбелязват, че Лапорта е компетентен и трябва да му се отдаде дължимотооще повече, че той е юрист.
Но едва ли „Барса“ ще се гордее дълго с този рекорден договор.
Споразумението за спонсорство между „Реал“ – Мадрид и „Адидас“ изтича през 2028 година. Като се има предвид, че Puma вече предложи на каталунците 2 милиарда евро за десет години, нов рекорд не е далеч. Така че топ клубовете скоро ще получат повече ресурси за развитие. Това означава, че заплатите на футболистите ще се увеличават. Футболът днес е развлекателна индустрия. А всичко това наистина се отплаща.
Например, продуцентите правят филм в Холивуд и харчат 100 милиона долара за него, но печелят 1.5 милиарда долара от разпространението му в киномрежата, защо тогава да не платят 20-30 милиона долара, или може би повече, на някой велик артист и т.н. Футболистите са същите актьори, които пълнят стадионите днес.
Ето защо
конкуренцията за правото да се финансират повече футболни клубове става все по-жестока
всяка година. „Ливърпул“ може да премине от Nike към Adidas през следващия сезон. Същата Puma непрекъснато търси своя шанс. Така че финансовите битки на големите корпорации в близко бъдеще ще бъдат не по-малко интересни от футболните конфронтации.