Днес, 18 ноември, най-голямата американска нискотарифна авиокомпания и един от пионерите в този сектор Spirit Airlines Inc., подаде молба за защита от кредитори в съда по несъстоятелността на Южния окръг на Ню Йорк. Тя е съгласно чл. 11 от Закона за несъстоятелността на САЩ, който предвижда възможност за реорганизация на компанията.
Spirit стана първата голяма американска авиокомпания, направила това от 2011 година. Тя вече е постигнала споразумение с повечето от кредиторите си – те ще обменят дълговите си задължения в размер на почти 800 милиона долара за дял в обновената авиокомпания. Заедно с това ще инвестират допълнителни 350 милиона долара в нейния акционерен капитал и ще отделят 300 милиона долара за финансиране производство по несъстоятелност, което трябва да приключи през първото тримесечие на 2025-а.
Нискотарифната авиокомпания няма да спира дейността си.
От Spirit вече заявиха, че всички закупени билети са валидни и че компанията ще продължи да продава билети.
Spirit, в сегашния си формат, работи от началото на 90-те години на миналия век, когато се превърна в един от пионерите в индустрията за нискотарифни въздушни пътувания.
През последните години й ставаше все по-трудно да се конкурира с големите конвенционални авиокомпании,
които предлагат нискотарифни тарифи. Друга причина за трудностите е поскъпването на самолетните превози след пандемията. Компанията Spirit не е била печалба от 2019 година. През първата половина на годината загубата на авиокомпанията възлиза на 535 милиона долара.
През последните пет години акциите на компанията са паднали с 97 процента. Днес те са намалели с 18 на сто. Пазарната капитализация на Spirit сега възлиза на 118 милиона долара спрямо високите 6 милиарда долара през 2014 година.
Spirit Airlines изпълнява редовни полети в Съединените щати, Карибите и Латинска Америка. Компанията е седмият по големина пътнически превозвач в Северна Америка към 2023 г., както и най-големият свръхнискотарифен превозвач в Северна Америка.
През ноември 2024 г. Frontier Airlines прекрати плановете си за сливане със Spirit Airlines и Spirit обяви, че ще се готви да подаде молба за защита от фалит по глава 11 до седмици. Акциите на компанията паднаха с над 50% и тя няма да разкрие тримесечни резултати в резултат на съобщението.
На 18 ноември 2024 г. Spirit Airlines подаде молба за защита от несъстоятелност по глава 11, изброявайки активи и пасиви за 1.1 милиарда долара. Компанията обвини за случилото се нарастващите загуби, провалените споразумения за сливане, нарастващия дълг и силната конкуренция. Компанията ще продължи да работи по време на фалита и се очаква да излезе от него до началото на 2025 година. В резултат на подаването на молбата за фалит, Spirit Airlines, корпорация от Делауеър, която се търгува публично на Нюйоркската фондова борса, ще бъде отстранена от борсата.
Бизнес модел
Под ръководството на главния изпълнителен директор Бен Балданза, Spirit започна преход към ултра-нискотарифен превозвач, следвайки тарифен модел, включващ таксуване за удобства, които често са включени в базовата цена на билета на традиционните превозвачи. Пътниците, които искат да персонализират своя маршрут или избор на място, плащат допълнителна такса за всяка допълнителна функция. Това позволява на превозвача да печели допълнителни приходи над 40% от общите приходи – за всеки голям ръчен или регистриран багаж, прогресивни такси за багаж с наднормено тегло, избрани места, застраховка за пътуване и други.