В обширна оранжерия близо до Солун, в Северна Гърция, едно гръцко семейство подготвя близо 150 000 коледни звезди за разпространение преди Коледа. По-голямата част от тях са предназначени за износ към чужди пазари. С годините семейният им бизнес с коледни звезди се разраства и се превръща в конкурентен глобален износител.
“Вече три седмици сме изключително заети, а всяка година поръчките ни стават все повече”, споделя един от собствениците – Йоргос Албанидис, в интервю. “Тези дни са най-натоварените за нас, и всичко трябва да бъде изпълнено правилно. Не можем да губим нито минута, за да не остават пропуски и да можем да пуснем растенията си на пазара”, добавя той.
Коледната звезда — популярният символ на празниците, отглеждан в Гърция
Коледната звезда (известна в Гърция като „Александрино“), цъфтящото растение, което е символ на Коледа по света, украсява хиляди домове през празничния сезон. Албанидис споделя, че тази година по-голямата част от растенията им ще отидат за Румъния. Много страни на Балканите също предпочитат техните коледни звезди, тъй като производството им започва рано. “Климатът и нашите съоръжения благоприятстват развитието на растенията”, обяснява Албанидис. Той допълва, че гърците избират предимно червени коледни звезди (в някои религиозни общности формата на цветето символизира Витлеемската звезда, а червените листа – кръвта на Христос), докато “европейците сякаш предпочитат розови, петнисти и дори бели”.
Отглеждането на коледни звезди не е лесна задача. “Растението изисква допълнителна грижа, постоянно сме над него, защото ако едно се разболее, всички останали също ще се разболеят”, обяснява Йоргос Албанидис. Процесът на отглеждане започва в началото на юли и изисква много усилен и постоянен труд, особено през летните месеци, за да може растението да достигне сегашния си етап преди разпространението.
Как семейният бизнес с коледни звезди в Гърция се превърна в голям износител
През 90-те години братята Анестис и Костас Албанидис създават малка оранжерия в Анхиалос, край северния град Солун. Първоначално тя разполагала само с няколко хризантеми, но първият силен вятър разрушил всичко. Братята не се отказали. През следващите години оранжерията се разраства и днес заема 30 декара, а други 50 декара се използват за външно засаждане. Двамата братя канят своите деца – Йоргос и Панайотис, завършили Американското земеделско училище в Солун, да се включат в бизнеса. Като представители на младото поколение, Йоргос и Панайотис споделят, че освен образованието, времето, прекарано в оранжериите на бащите им, им е дало опита да станат конкурентоспособни дори на най-големите пазари в света, като нидерландския.
“Състезаваме се с всички страни около нас по отношение на качество, цена и транспорт. Нямаме какво да завиждаме на нидерландците, които разполагат с напреднали технологии и собствени растения, така че не можем да се конкурираме с тях в обемите на производство. Но що се отнася до нашите растения, сме конкурентоспособни и искаме да ставаме по-добри всяка година”, споделят двамата братя.
Четете още : Експерти с ключови насоки за успешен BG бизнес чрез AI иновации.