Според информация на Bloomberg News от понеделник (2 декември), сръбската компания Terna Energy Trading е подала иска срещу британското финансово приложение Revolut. Енергийната компания е наредила на своята банка да направи плащане от 700 000 евро (735 880 долара) към сметка в Revolut, която е смятала, че принадлежи на бизнес партньор.
В действителност, сметката е била собственост на 22-годишен чешки измамник, посочва новината, позовавайки се на съдебни документи. Въпреки че платежната система на Revolut първоначално е блокирала транзакцията, тя в крайна сметка е разрешила превода без предупреждение или намеса, се посочва в иска. Компанията Terna търси възстановяване на сумата от 700 000 евро, както и лихви.
“Въпреки че управлява голямо регулирано дружество за финансови услуги, Revolut не предоставя незабавен начин за комуникация, чрез който да приема доклади за подозрения за измама”, заявиха адвокатите на Terna в съдебната жалба.
Според Bloomberg, случаят е един от хиляди жалби, подадени срещу базираната във Великобритания Revolut във връзка с измами чрез упълномощени плащания (APP fraud) – измами, при които престъпници подмамват хората да изпращат пари към сметки, които те не контролират.
Данни, публикувани по-рано тази година от Службата на финансовия омбудсман на Обединеното кралство, показват, че Revolut води сред британските финтех компании по брой жалби, свързани с измами.
Revolut “отрича всички елементи на иска” и в своя защита е поискала съдия да постанови, че е законно тя да задържи сумата от 700 000 евро, като аргументира, че е получила средствата добросъвестно, според съдебни документи на адвокатите на компанията.
Случаят се разглежда в контекста на нови правила за финансовите компании във Великобритания, които изискват от тях да възстановяват на жертвите на измами с упълномощени плащания компенсация до 85 000 паунда.
Новите правила са отговор на вълната от измами чрез APP, които са стрували на британските граждани 433 милиона долара през 2023 г., според доклад, публикуван от Регулатора на платежните системи (PSR) на страната през август. Това е спад с 12% спрямо миналата година, въпреки че броят на случаите на измами е нараснал със същия процент.
Границата от 85 000 паунда е добавена в последния момент към плана, тъй като първоначално PSR планираше горна граница на компенсациите от 415 000 паунда.
Британските финтех компании, включително Revolut, твърдят, че технологичните компании също трябва да играят роля във възстановяването на средства на жертвите на APP измами, тъй като много измами започват в социалните мрежи.
“По-широката екосистема и ключовите играчи в нея трябва да бъдат държани отговорни”, заяви Дейвид Калингтън, ръководител на отдела за борба с измамите в HSBC UK, през септември.
Докато банките трябва да бъдат нащрек, финансовите задължения трябва да се “разпределят и върху тези други сектори. Те също се нуждаят от финансов стимул”, допълни той.
Четете още : “Револют” (Revolut) включи в “менюто си” и търговия на облигации за клиентите в Европа.