Солиден пакет промени в Кодекса за застраховането предвижда законопроект на кабинета с цел въвеждане на изискванията на Директива (ЕС) 2021/2118 на Европейския парламент и на Съвета от 24 ноември 2021 година относно застраховката „Гражданска отговорност“.
Предлага се въвеждане на нова дефиниция за „превозно средство“, тъй като досегашната дефиниция на „моторно превозно средство“ не отразява съвременното развитие на техниката в областта на превозните средства, които включват нови категории превозни средства, задвижвани със собствен двигател. По отношение на някои от тях съществува рискът от причиняване на вреди при използването им не е толкова ясно изразен и съответно необходимостта от задължително застраховане не е обоснована. Във връзка с това е необходимо да бъдат определени категориите превозни средства, които не подлежат на застраховане.
Необходимо е да бъде определена и гаранционната отговорност на Гаранционния фонд за вредите, причинени от такива превозни средства. За да се запази правото на защита на собствениците и ползвателите на такива превозни средства срещу регресните претенции на Гаранционния фонд в случай на изплащане на обезщетение, е регламентирано и право на сключване на доброволна застраховка на отговорността във връзка с изключените превозни средства. Предложени са и изменения на уредбата във връзка с участието на превозни средства в спортни и други организирани мероприятия, както на отговорността във връзка с вреди, причинени от ремарке, теглено от моторно превозно средство, в случаите, когато не може да бъде установен застрахователят на теглещото превозно средство.
Прецизирани са текстове, засягащи възможността за осъществяване на контрол с технологични средства за наличие на задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите по отношение на превозни средства, които обичайно се намират в други държави – членки на ЕС, различни от държавата, в която се осъществява контролът, се предлага регламентиране на такава правна възможност в Кодекса за застраховането. Правят се и предложения за регламентиране на мерки за защита на личните данни, събирани в резултат на осъществяването на такъв контрол.
По отношение на удостоверенията за застрахователни претенции и системата „бонус-малус“ е предвидено удостоверенията да се издават централизирано от Гаранционния фонд въз основа на данните за застрахователни претенции, съдържащи се в поддържания от него електронен регистър. Така удостоверенията за застрахователни претенции ще отразяват цялата история на причинените щети при използване на дадено превозно средство, независимо от застрахователя, при който водачът е бил застрахован.
Предлага се промяна в съществуващата национална уредба на коригирането на застрахователната премия по задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите в зависимост от предявените претенции (система „бонус-малус“). Въвежда се задължение за застрахователите да публикуват собствените си политики относно използването на удостоверенията за застрахователни претенции във връзка с определянето на застрахователните премии и да приемат правила за коригиране на застрахователните премии. Комисията за финансов надзор пък трябва да приеме наредба, в която да уреди единни изисквания относно обмена на информация между застрахователите и електронния регистър на Гаранционния фонд, позволяваща функционирането на системата „бонус-малус”.
Предлагат се изменения, които да отразят промяната в правилата за определяне на държавата, в която е разположен рискът по отношение на превозни средства, които се доставят от една държава – членка на ЕС, в друга. Лицето, което ще застрахова отговорността във връзка с доставяното превозно средство, ще има възможност за избор да направи това или в държавата по изпращането, или в държавата по доставянето на превозното средство, за разлика от досегашното задължение, което предвижда това да става единствено в държавата по доставянето.
Предлагат се изменения, които да отразят предвидените в Директивата увеличени размери на минималните застрахователни суми по „Гражданска отговорност“ на автомобилистите. Предвид предстоящото въвеждане на еврото формулировката на минималната застрахователна сума не е в лева, а в левовата равностойност на съответните суми в евро. Това предложение вече е приложено в други разпоредби на Кодекса за застраховането и представлява продължение на процеса на адаптация на нормативния акт.
Конкретните промени предвиждат увеличение на минималната застрахователна сума, както следва:
- за неимуществени и имуществени вреди вследствие на телесно увреждане или смърт – от 10 420 000 лв. за всяко събитие, независимо от броя на увредените лица, на левовата равностойност на 6 450 000 евро;
- за вреди на имущество (вещи) – от 2 100 000 лв. за всяко събитие, независимо от броя на увредените лица, на левовата равностойност на 1 300 000 евро.
Като гаранции за плащане на обезщетение в случай на липса на застрахователно покритие са предвидени допълнителни хипотези на плащане на обезщетение от Гаранционния фонд, когато: превозното средство е освободено от задължението за сключване на застраховка поради обстоятелството, че не е регистрирано или че регистрацията му е прекратена; превозното средство е освободено от задължение за сключване на застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите, доколкото се движи в ограничени пространства, които не са достъпни за общо ползване и превозното средство няма достъп до пътищата, отворени за обществено ползване, и на това основание е освободено от задължение за сключване на задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите. Във връзка с това са предвидени регресни механизми между Гаранционните фондове в случай на заплащане на обезщетения.
Предлага се въвеждането на хармонизиран механизъм за гарантиране вземанията на увредени лица в случай на неплатежоспособност на застраховател по задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите. Предвид предоставената от Директивата свободна преценка относно началния момент, в който да се включи защитата срещу неплатежоспособност, и предвид установената в страната практика на дългогодишно продължаване на съдебните дела при обжалване на решенията на КФН за отнемане на лицензи на застрахователи, е направено предложение началният момент на задействане на гаранционния механизъм да бъде моментът на отнемане на лиценза на застрахователя, освен в случаите на доброволно прекратяване.
Във връзка с това е предложено вноските в Обезпечителния фонд да се определят като част от бюджетната процедура на Гаранционния фонд като елемент на приходната част на бюджета, която заедно с разходната част на бюджета на Гаранционния фонд да се одобрява от Комисията за финансов надзор. Вноските в Обезпечителния фонд по задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ ще се определят като процент от начислената застрахователна премия, а не като фиксирана сума, както е понастоящем. Правят се и предложения за регламентиране на задълженията на Обезпечителния фонд във връзка с уреждането на претенциите при отнемане на лиценз на застраховател.
Във връзка с развитието на уредбата на сертификатите „Зелена карта” съобразно практиката на Съвета на бюрата, която допуска по-голяма гъвкавост относно възможностите за издаване на сертификата на бял вместо на зелен хартиен носител, както и на електронен носител, се прави предложение да се предвиди общо правомощие на Националното бюро на българските автомобилни застрахователи да определя единен образец на сертификата „Зелена карта”, както и формата, реда и условията за неговото издаване и използване.
Предложени са подобрени правила за уреждане на претенции за вреди вследствие на телесни увреждания и смърт и за вреди на имущество, които целят да гарантират, че обезщетенията ще бъдат съответни на причинените вреди. Във връзка с методиката за уреждане на претенции за неимуществени вреди вследствие на телесни увреждания или смърт е направено предложение същата да се приема от Съвета на Гаранционния фонд. Подобен подход е предложен и по отношение на методиката за уреждане на щети на имущество, нанесени на моторни превозни средства.
Във връзка с констатирани в практиката затруднения за намиране на застрахователно покритие на отговорността на членовете на Управителния съвет на Гаранционния фонд се предлага премахване на това задължение, като се определя минимален размер на гаранцията, която тези членове дават за неизпълнение на задълженията си, който е поне трикратният размер на брутното им възнаграждение, и се регламентира солидарна отговорност за вредите, причинени виновно на фонда.
Със законопроекта се предлагат изменения и допълнения в Закона за Комисията за финансов надзор. Предвижда се финансовият регулатор да води публични регистри за организациите за провеждане на професионално обучение по Кодекса за застраховането, които ще придобият статут на поднадзорни лица на КФН, като заплащат такси за вписване, за провеждане на професионално обучение и за осъществяване на общ финансов надзор върху тях.