Защо милионите на Фонда за безопасност на движението са безсилни да спрат войната по пътищата?
В каква степен безопасността на движението по пътищата зависи от това има ли пари за такава дейност? Този въпрос на пръв поглед изглежда наивен, защото всеки би отговорил, че парите имат огромно значение.
Да, ама не.
Тази седмица например стана ясно, че пари за безопасност може да има бол, но мечтаната безопасност все я няма никаква. Типично нашенският абсурд лъсна благодарение на депутатските питания към правителството. Питане към вътрешния министър Атанас Илков от народния представител Иван Иванов разкри, че Фондът за безопасност на движението, който е към Държавната агенция “Безопасност на движението”, която пък е под егидата на Министерския съвет, за
три години е натрупал цели 352 668 555 суха пара
за подобряване на дереджето по пътищата! Става дума за периода от 2021 г. до 30 ноември 2024 година.
Според отговора на Илков, през въпросния период средствата от Фонда са използвани за тестове за наркотици, апаратура и анализатори за установяване наличието на алкохол и наркотици, оборудване на полицейски автомобили, мобилни принтери и таблети, персонални камери и други.
Също така със средствата от Фонда през 2024 г. са планирани и е организирано възлагането на различни обществени поръчки. Четири от тях са за закупуване и доставка на стационарни и мобилни камери за контрол на скоростта на обща стойност от почти 28 млн. лева. Организирана е и обществена поръчка за малко над 150 млн. лева за моторни превозни средства за нуждите на Столичната полиция и областните дирекции на МВР.
И ето как отговорът на нашия въпрос в каква степен безопасността на движението по пътищата зависи от това има ли пари за такава дейност изведнъж от наивен става повече от резонен, та дори задължителен заради
усещането за някаква измама.
Как е възможно толкова пари – макар събрани за три години- движението по пътищата е всичко друго, но не и безопасно? Като при това са похарчени сума ти средства за разни скъпи джаджи, сред които нови коли за родната полиция?!
Преди да си отговорим, да видим що за чудо са организациите, занимаващи се с този проблем. Да оставим настрана “Пътна полиция”, чиято задача е да се грижи за сигурността и реда по сокаците из държавата. “Пътна полиция” е със звена във всяка една областна дирекция, чиито дейности са подсигурени през огромния над двумилиарден бюджет на МВР.
Съществува например Държавна агенция “Безопасност на движението по пътищата”, създадена с постановление № 21 от 1 февруари 2019 г. на Министерския съвет. “Решението на Правителството за създаването на
нов модел за управление на пътната безопасност
в Република България е взето на базата на направения анализ и констатираните пропуски в политиките за безопасност на движението по пътищата и е съобразено с добрите практики и препоръките на международните институции, които определят като важен фактор за успех наличието на координационно звено по пътна безопасност, което да разработва, координира и контролира провеждането на политиката на държавата“, пише бравурно за себе си самата агенция.
За да работи, въпросното координационно звено получава съответен бюджет, който за 2024 г. е 2 967 600 лева. От него за персонал бяха предназначени 1 695 100 лева, за издръжка 1 272 500 лева. За капиталови разходи – нищо. Този факт би трябвало да говори, че хората, работещи там получават тези пари, защото денем и нощем мислят как да подобрят състоянието по пътищата,
предлагат решения, мъдрят стратегии, изучават чужд опит.
Освен това, в тази агенция се намира и този фонд, в който постъпват средства от европейски програми, такси, дарения и кой знае още откъде. Пари все за доброто и сигурността на българите. Ако сумираме тези средства с парите на друга подобна институция като Министерство на здравеопазването, която също работи ката ден над народното здраве, ще излезе, че българинът е би трябвало да е добре обгрижен. Бюджетът на Министерство на здравеопазването , което реализира политиките на правителството в сферата на опазването на здравето на народа е 1 058 723 400 лева. Сума, която надхвърля почти четири пъти събраната за три години сума във Фонда за безопасност на движението.
Значи пари има, българите би трябвало да се чувстват добре и в безопасност.
Има обаче и нарастващо безпокойство заради ситуацията по пътищата. Ето как стои въпросът за безопасността според “Пътна полиция”: през 2024 г. се забелязва ръст на катастрофите и по-малко загинали, слава богу. Миналата година у нас са станали над 7000 произшествия с 481 загинали и 9045 ранени. Спрямо 2023 г. катастрофите са със 172 повече, загиналите са 44 по-малко, а ранените близо 60 по-малко.
Само по Коледа и Нова година на територията на страната са възникнали 227 тежки катастрофи, при които 15 души са загубили живота си, а 300 са били ранени. Това става на фона на проверени през годината близо 126 000 моторни превозни средства, повече от 92 000 водачи, почти 12 000 пътници и 13 000 пешеходци. Съставените актове за нарушение са над 7000, а фишовете за скорост – почти 12 000.
Какво излиза? Пари има, има съответните институции, които прилагат политиките на държавата, а безопасност при движението по пътищата – йок!
Преди да изразим съмнението си, че милионите, предназначени за безопасност по пътищата, не се харчат по предназначение, трябва да добавим и
проблемът с манталитета на българския шофьор.
Колко голям е той става ясно от случката със засеченият от полицията 76-годишен жител на Нови пазар, който освен че карал пиян, натискал здраво газта в насрещното движение на магистралата София-Варна…
Очевидно трябва да се промени политиката за безопасност. Повече контрол по пътищата, повече патрулиращи с новите си коли (закупени от Фонда) полицаи по пътищата, повече глоби и манталитетът на нашенския шофьор със сигурност ще се претърпи драматична промяна. Защото българинът не обича да му бъркат в джоба. А ако ефективно се контролират харчовете на събраните в различни фондове средства, мечтаната безопасност по пътищата може и да се получи. А сега излиза, че пари има, ама за нищо*…