Реалните преки и косвени ефекти от членството ни в Шенген ще се усетят догодина

От началото на зимния сезон съоръженията на ски пистите в “Пампорово” са били ползвани от 30% повече туристи.

Повече индивидуални туристи от и за България се очакват през тази и следващите години и по-големи косвени ефекти в туризма на ниво дестинация от повишеното потребление на съпътстващите сектора услуги, след като България стана член на Шенген и по суша. Това каза в интервю за БТА проф. д-р Мариана Янева, ръководител на катедра “Икономика на туризма” в Университета за национално и световно стопанство.

Реалните преки и косвени ефекти от членството ни обаче ще се усетят догодина, когато у нас се очаква да има увеличение на посещенията на по-платежоспособни гости, търсещи удобството на лесното придвижване, с интерес към по-висок клас туристически продукти на страната. 

Страната ни ще се отвори за набиращия популярност блежър туризъм (от англ. – business+pleasure), който съчетава пътуванията с бизнес и с развлекателна цел, разширение ще имат културно-познавателният туризмът и туризмът с профил work nomads (съчетание между почивка и дистанционна работа). 

Предимства за туризма ни след влизането на България и по суша в Шенген ще се проявят в активизиране на туристическите пътувания по входящ и изходящ туризъм, отбелязва проф. Янева.

Новите туристически форми

Освен нарастване на интереса към добиващия популярност след ковид блежър туризъм, ефект ще има върху нишата в туризма, свързана с дигиталните номади, коментира проф. д-р Мариана Янева. От една страна, България ще стане още по-привлекателна за тях дестинация, предвид и бързия интернет у нас, а Европа – по-достъпна за българите, които предпочитат тази форма на съчетаване на почивка и работа.

Според проф. д-р Мариана Янева, България трябва да се рекламира като дестинация за четири сезона с превес на трите вида туризъм с по-висока добавена стойност и привлекателност за по-платежоспособни гости: здравния – термален, балнео, спа, уленес, медицински, всички форми на бизнес (MICE) и на развлекателния туризъм.

По думите ѝ, още тази година се очаква да има осезателен ефект от пълното ни присъединяване кам Шенген. От една страна, под формата на ръст на индивидуалните туристи, като това ще е както при пътуванията към България, така и от страната, прогнозира проф. д-р Мариана Янева. Причината тази година да не бъдат усетени пълноценно ползите от Шенген е, че туроператорите вече са сключили договорите за зимния и за летния сезон на 2025 г. преди повече от половин или една година и сега не могат да се правят промени.

Според проф. д-р Мариана Янева,

данъчната ставка в туризма трябва да бъде по-ниска.

“Моето мнение е, че по принцип по-ниските данъци активизират туристическото потребление в съответната сфера, например, в ресторантьорството, водят до по-висока устойчивост на бизнеса, а оттам и по-високи приходи в хазната, независимо че ставката е по-ниска, каза тя. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че нулевия ДДС за хляба трябва да бъде върнат?

Подкаст